Finished Products or Raw Materials....

Salam...

Salah satu soalan yg paling kerap saya terima ialah;

"Akak, mana lagi untung; jual produk felt yg kita jaet sendiri; atau jual bahan2 mentah untuk buat felt craft..."

Jawapan saya:
Of course la produk yg kita jaet sendiri....

"Abes tu nape akak jual bahan2 mentah untuk buat felt craft.."

Jawapan saya:
Errrr........ :P

Alaaaa.... Kenapa tanya soklan yg memaksa saya berfikir.... X(
Baek la... Nk dengar saya explen ke...

Seme kata: TAKMO!!! <---(sebab dh agak mesti nk bebel panjang2 cam selalu kan....)

Ok, kalo gitu tekan BACK....

Wassalam.....





























Haha....
Kene tipu....

Nampaknya awak kene dengar la saya explen memandangkan awak yg pilih utk berbuat demikian..
Masih belom terlambat utk tekan BACK.. HUhuhu....("dengar" adalah perkataan yg kurang sesuai utk ayat ini... Tapi sape kesah kan...NGehehehe......)

Okay, actually... saya jual jgak barang2 utk buat felt craft sebab:
1. I was a full time crafter (ya.. I was..)... So it was my only source of make living...
2. I was bored...
3. I had so much time to cut, pack, message, shop, email and what so ever...
6. I can have materials with cheaper price... well, not so cheap; but cheaper....

(1,2,3,6????... Nampaknya Asma benar2 telah gila.... O_o)


Itu la jawapannya.. (kenapa rasa cam tak menjawab soklan..)
Apapun, sumber pendapatan craft utama saya tetap dari produk craft yg saya hasilkan,...
Craft supplies adalah wang sampingan...

Secara logiknya, tak mungkin saya dapat idop dgn hasil jualan barang2 mentah ni; sebab keuntungannya tak seberapa.. Sebagai contoh, sebiji butang saya dapat dgn harga 9sen; dan saya jual 15sen... Untung 6sen... Kalo orang beli 100biji; dapat untung sebanyak RM6.00.. Untuk dapat harga 9sen, kene beli skurang2nya 2000biji (design dan kaler yg sama)... Kalo abes 2000biji ni; dapat untung RM120... Tapi berapa lama baru abes 2000biji butang tu... Camtu la secara roughlynyer....

(Kecuali mereka yg ada modal tebal; dan tak menyara idop dgn hasil jualan tu...)

Tapi dgn menghasilkan produk sendiri dari felt (sama ada making ur own design atau custom design), bole letak harga sendiri... Dan keuntungannya adalah berlipat kali ganda (kalo tak kira modal tenaga kerja) berbanding harga material...

Sebagai contoh sebiji HP case bole letak harga dari RM10- RM25...
Kos material = RM3.00
Kos tenaga kerja (iaitu diri sendiri yg menjaet) = unlimited...
So, dah untung RM7 hingga RM22 utk sebiji HP case...

Ya.. obviously making more HP cases are wayyy profitable... And I will never stop making it....
HUhuhuhu....

Saya rasa saya ni suka cakap berbelit...
Lebih baek saya berhenti sekarang sebelom seme orang pening...

Diharap entry ni berjaya menjawab soalan yg paling kerap saya terima ni...

Wassalam....






















Yep...
Kali ni betul2 berhenti......

Wassalam....


1 Ulasan

  1. Asma...sy ada join booth 27november ni di subang parade. Kalau nk join letak barang...roger2 okey :)

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama