Berangan...

Salam....

Esok nak puasa dah...
Sebenarnya kan saya takot nak tggu bulan puasa, sebab takot dahaga dan tak tahan nak minum air..
Tapi bila time puasa, ok jer..
Takde pulak rasa nak minum air (kecuali tgk iklan coke n yoes campur kat TV smbil tgk rancangan masak2 ptg2).. Hohohoho... Ini la namanya nafsu... hihi...

Sebut tentang nafsu kan, nafsu saya yg paling besar dan tak bole dibendung ialah nafsu makan dan minum...
Nafsu yg lagi 8 tu bole kaw tim punyer.. No problemo...
Tapi kalo nafsu minum mmg kalah.. T___T

Bila dipikir balik kan, bagus jgk dalam setahun ada 30 hari kita merehatkan perot...
Kalo la sepanjang tahun asyik makan je, confirm saya akan gemok tambun punyer...
At least ada jgk buffer system yg mereset kembali keupayaan perot utk kembali berfungsi dgn normal...
Betapa sayangnya Allah kat kita... ^_^
Tapi apa yg saya buat sbg membalas kurnian-Nya ni?
Tak mampu buat apa2... T_T...

Saya akan berusaha menjadi orang yg lebih baik dari semalam...
Walaupun sgt susah tapi takkan putus asa...
Kalo Kau tak penah putus asa mengembalikan aku ke pangkal jalan tatkala aku alpa...
Dan tak penah menarik limpah kurniaan-Mu tatkala angkuh...
Dan tak penah tidak memaafkanku tatkala aku ingkar...
Manakan mungkin aku berputus asa terhadap diriku sendiri...

Walaupun diri ini sungguh kerdil.. sungguh cetek.. sungguh miskin... sungguh lupa...
Walaupun hati aku itam diselaputi bintik2 dosa yg terkumpul 28 tahun...
Namun aku takkan berputus asa membersihkan noda2 itam tu...
Walaupun hanya mampu membuang satu zarah setiap hari...

Kalo la saya tido ni, dan tak bangun  esok...
Adakah saya akan ke neraka?
Sebab ada lagi hutang tak berbayar...
Ada lagi salah yg tak dimaafi...
Ada lagi kesalahan yg saya tak akui...
Dan ada lagi dosa yg belom saya bertaubat...

Kenapa tiap hari saya fikir esok saya akan bangun?
Kenapa saya fikir tahun depan saya akan kahwin...
Mungkinkan Izrail kini berada di sebelah saya sambil tgk jam tangan, menunggu detik utk nyawa saya dicabut?
Mungkin masa yg ditunggu beliau itu ialah pabila selesai saya menaip entry ni dan click publish...
Jika betul, mungkin saya tak patut benti menaip..
Mungkin nyawa saya akan lebih panjang 5 minit, 10 minit atau setengah jam kalo saya panjangkan lagi entry ni..
Atau mungkin dia bosan menunggu last2 terlelap di sisi saya?
Atau mungkin dia pun tgh baca entry ni dan menjeling sinis kat saya sambil dalam hatinya berkata, "Ceh, macam la aku tak baca apa ko tulis.."

Erm...
Bila sebut tentang malaikat, saya selalu terbayangkan lelaki berserban putih dan berjubah putih...
Dan bila dapat tau Jibril ada sayap, saya bayangkan beliau adalah yg paling katang antara semua malaikat dan berwajah perkasa.. Tapi dia bukan pakai serban atau jubah.. Pakaian dia saya tak nampak la sebab saya terbayangkan bayang2 dia jer... Tapi dia nampak macam panglima...

Huhuhu... Ini imaginasi saya jer tau...
Jangan la komen minta saya kembali ke pangkal jalan atau bertaubat ke ape....
Saya faham hal camni adalah di luar keupayaan akal, tapi ni cuma imaginasi sy je tau...
Pls dun take it seriously....

Pastu kan.. (ceh, nak cakap lagi ni..Huhuhu....)
Saya bayangkan lagi lepas kiamat dan akhirat akhirnya kita akan masuk syurga kan..
Dan saya bayangkan syurga tu adalah sebuah tempatyg sangat cerah, nyaman dan tak panas...
Suasana tu macam Subuh je tiap masa tapi cahaya macam kul 9 pagi...
Erm.. Bestnyer2...

Dan sorang malaikat recruit saya.. Dia cakap nak bawak saya pegi umah...
Kitorang jalan kaki tau tapi tak rasa penat pun...
Akhirnya sampai kat satu rumah yg diperbuat dari kek coklat (Hohhoho.. A'ah mcm Hansel and Gretel)..
SAya terperanjat dan gembira tgk umah tu (Cewah, terperanjat konon.. Hihi.. Seronoknyer berangan ni.. >_<)
Saya pun tanya, "Eh, kenapa umah saya macam ni?"
Malaikat cakap, "Supaya awak bole makan je umah ni bila lapar... Takyah masak dah..Dan takkan kene kencing manis... Esok umah ni akan jadi cheese cake pulak.."
Waahhhh! Indahnya syurga... >_<
Malakat cakap bye pastu terus teleport ke tempat lain...

Saya nak masuk tapi berkunci...
Dan sorang lelaki bukakan pintu dari dalam..
Saya cakap, "Aik? Malaikat cakap ini rumah saya."
Dia cakap, "A'ah, ni mmg umah awak pun."
Saya cakap, "Dah awak ni sape?"
Dia cakap, "Saya la suami awak"
Tiba2 saya blushed! Hahaha....!
Bestnyer.. Bestnyer.. Bestnyer... Hohoho...

Ops...
Lupa nak mention...
Sebenarnya dah lama jugak la, saya rasa macam saya takkan bertemu jodoh kat dunia ni..
Sebabnya saya tak serasi dgn sape2 pun...
Oleh itu, saya rasa yg saya akan meninggal dunia sbg sekeping tulang rusuk yg tak bertuan...
.
Itu la sebabnya sy bayangkan bertemu suami kat syurga...
Jadi ini adalah satu motivasi utk saya berusaha utk ke syurga...
Dan juga motivasi supaya saya tak rasa sedih sgt tgk org lain dah gendong anak dan berpimpin tgn bersama suami masing...
Chaiyuk! Chaiyuk!

Erm... tak tau nak cakap apa dah tapi takot nak stop sebab terbayangkan Izrail kat sebelah...
harap2 ianya hanya ketakotan yg tak berasas...

Huhuhu..
Nampaknya saya dah out of topic kali ni...
Kalo dlm pekse cikgu akan tulis "KELUAR TAJUK"
Rindunya zaman skolah..

Dulu sy selalu dapat A dalam penulisan dan karangan serta dapat markah tertinggi dlm kelas (yg ni je la tertinggi.. Subjek lain markah rendah2 je.. Dan setiap karangan mesti tolak markah sebab salah eja dan cikgu tulis"sila baiki tulisan anda".... Huhu)...
Kawan minta tips camne nak dapat markah tinggi...
Dan saya tak tau nak jawab aper sebab takde tips...
Dia tanya "awak buat rangka dulu ke, camne bahagikan setiap perenggan, berapa isi dalam perenggan, dalam setiap isi tu ada selitkan apa supaya dapat markah?"
Dan saya tak tau nak jawab ape, jadi jawab, "Saya tulis je ikot tajuk"
Kawan tu terus tarik muka seolah2 saya tak mau share...
Jadi saya amik buku karangan dia nk tgk apa benda yg buat tak dapat A...

Owh....

Saya dah tau...
Satu2nya sebab saya dapat A ialah saya cuma pilih tajuk "cerita"..
Macam sambung cerita, atau gambarkan situasi, atau apa2 la yg berkaiatan dgn mereka cerita...
Kawan saya suka tajuk bincangkan, atau kebaikan dan keburukan atau sesuatu yg berkaitan dgn fakta... Dan dia jgk pilih surat kiriman rasmi... Dia kata senang... Tapi tak tau la apa yg senangnyer.. Huhu..

Oleh itu dgn semangatnya saya cakap, "Haaa! Saya dah tau dah camne nak dapat A"
Kawan cakap: "Camne2?"
Saya cakap: "Awak pilih karangan berbentuk cerita.. Sebab, takde format jadi takde kene tolak markah format. Takde isi yg tetap, jadi takde tolak markah kalo isi tak cukup atau tak detail... Cerita, awak cuma perlu berangan pastu cerita je la sampai abes masa... Pastu wat penutup 1 ayat... Abes citer dapat A."

Muka kawan saya terus bercahaya...

The next exam dia terus buat karangan cerita...
dan korang tau ape, dia dapat "D"...
Biasanya dia dapat B, tapi kali ni dia dapat "D" gara2 mengikut nasihat saya...
Pastu dia nanges dan masam muka ngn saya...
Korang tau kan, student yg very obsess dgn A.

Pandangan dia tu seolah2 saya sengaja menganiaya dan mempermainkan dia dan of course kawan2 rapat dia pun menjeling2 kat saya seolah2 sya ni orang jahat...
Dan memang saya rasa cam orang jahat pun time tu...

Tu la kan...
Nak tolong orang tapi perkara sebaliknya pulak yg berlaku...
Sepatutnya saya cakap, "awak cari isi dgn lebih jelas, guna perkataan yg lebih boombastik dan jelaskan dgn lebih detail. Baru dpt A."

Ni tak...

Saya pegi suruh dia jadi macam saya...
Mana ada orang boleh jadi macam saya?
Takde orang jugak bole jadi macam awak...
Instead of ask her to change, lebih baik saya cari kekuatan dalam diri dia dan minta dia polish kekuatan tu...
Saya dah bagi nasihat yg salah....
Saya ingat seme orang macam saya.. Rupanya saya ni lain... :(

Cikgu selalu cakap, "Kalo dia bole buat, awak pun bole buat."
Mmg betul.. Tapi bukan buat perkara yg sama... Buat perkara yg berbeza tapi menghasilkan kejayaan yg sama taraf... Tu maksud cikgu tp cikgu tak terangkan secara terperinci...

Erm.. saya masih rasa bersalah sampai sekarang...

Nampaknya sya dah melalut jauh dah ni...
Sori, entry kali ni tak ad akaitan dgn craft...
Maybe nak relax sket kali ni.. HUhuhu...

Owh, Projek Ramadhan dah start and the 1st post will be tomorrow...
So, jenguk saya esok tau...

Tata... :D

Wassalam....

2 Ulasan

  1. Kak Asma, terima kasih follow blog saya. saya selalu stalker blog akak. tapi malu nak tegur. kikiki.selamat berpuasa kak. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Owh.. Yeke.. Hihi.. Segan la pulak..
      Sy nampak kat stat blog fathiah bwk byk reader, tu yg ushar smlm... Huhu.. Mekasih tau...

      Selamat Berpuasa.. :>

      Padam
Terbaru Lebih lama