Search This Blog

08/06/2013

Mimpi...

SAlam..

Kali ni takmo citer pasal craft..
Saya nak citer sesuatu yang menghantui fikiran saya sejak pagi tadi...

Mlm tadi saya tido sangat lewat...
Dan saya mimpi...

Saya tengah membersihkan rumah bersama Cik Abang...
Waktu tu malam...
Dan satu scene saya keluar rumah utk buang sampah atau bersihkan luar rumah...
Tengah duk asyik mengemas, tiba2 suasana berubah menjadi sunyi...
Saya tengok sekeliling dan kini saya berada dalam satu ruang  yang gelap, kosong dan tak berpenghujung.. seorang diri...
Tiba2 saya ternampak seorang lelaki...
Dia renung saya tajam dan tersengih.. Dia nampak comot dan tak betul..
Dia berjalan ke arah saya seolah2 nak serang saya (matanya makin tajam dan tersengih)
Saya panggil Cik Abang dan dengar suaranya menjawab, "Ya, abang ada sini.." tapi kelibatnya tak nampak..
Lelaki tu makin laju dan makin dekat. Saya jerit nama Cik Abang lalu terus terjaga...

Selepas saya bertenang kejap, tengok jam pukul 5.18am...
Ibu pernah kata, mimpi tu hanya mainan tido; kecuali mimpi sebelom Subuh...
5.18am tu kategori sebelom Subuh ke...
Tapi lambat lagi nak Subuh kan...

Lepas bangun tu, saya rasa sangat takot...
Saya rasa seolah2 akan kehilangan Cik Abang; ataupun saya yang akan pergi...
Saya harap ia cuma mainan tido....
Tapi saya tak dapat lupakan wajah lelaki tu...
Matanya dan senyuman dia tersemat kat kepala saya setiap masa...

Bila bangun pagi tadi, Cik Abang pi keje...
Saya rasa cam taknak bagi pergi, rasa mcm dia takkan balik lepas tu...
Tapi buang jauh2 fikiran tu, karang kene gelak plk...

Bila nak pi mandi tadi, rasa cam bila buka pintu bilik air ni lelaki tu akan muncul depan mata...
Bila tengok tangga, rasa cam lelaki tu tengah naik...
Bila basuh pinggan tadi, rasa cam lelaki tu ada kat belakang...

Ya, Allah...
Saya bukan penakut... Tapi kenapa kali ni rasa takut sangat....?
Paranoid...?

SAya selalu mimpi buruk2...
Mimpi lemas dalam ombak besar... Lemas dalam lautan... Dikejar penjahat yang nak tikam saya...
Tido dengan pocong... Pontianak terbang kejar saya... Hantu penanggal asyik muncul2...
Kepala besar muncul melalui tingkap bilik tido dengan mata terbeliak dan mulut ternganga.. gigi bertaring...
Tu jauh lebih menakotkan...
Tapi cepat je lupa sebab tu semua tak logik...
Atau tu semua mimpi yang tak melibatkan orang yg kita sayang...?

Saya harap ia cuma mimpi semata2 dan takde apa2 alamat...

Mimpi yang paling buruk saya pernah alami ialah masa kat U dulu...
Mimpi saya akan  mati pukul 4 ptg dalam bas...
Dalam mimpi tu saya buat sedaya upaya utk elakkan mati tu...
Saya jumpa semua orang dan tulis surat utk mereka baca selepas saya mati...
Saya terjaga sebelom pukul 4 dalam mimpi tu, jadi tak tau la saya berjaya elak mati atau tak...
Dan kebetulan. haritu saya naik bas pukul 2ptg nk balik U...
Giler.. Bapak berdebar nk tggu kul 4 ptg; kot2 la betul2 mati...
Alhamdulillah masih bernafas sampai skrg...

Mimpi buruk kedua ialah mimpi pasang bom kat bawah tangga bilik air umah saya... (gila ke apa pasang bom kat umah sendiri?)
masa tu dah clear dah takde orang...
tetibe ibu n ayah saya balik...
Saya pun cepat2 nak pi matikan bom tu semula. tapi tak sempat...
Bom tu meletop dan kedua2 ibu bapa saya meninggal dlm kejadian tu...
Yg bestnyer, saya yang tgh matikan bom (tp tak berjaya) tu tak mati pulak; padahal bom depan mata meletop...
Macam kelakar plk kan... Tapi dalam mimpi tu tak kelakar la...
Mimpi tu tak la buruk sgt.. Yg buruk ialah perasaaan bila dpt tau kedua ibu bapa dah meninggal...
Bila terjaga nampak ibu dan ayah masih hidup seperti biasa...
Rasa macam dapat second chance... :>

Erm...
Saya tgh tenangkan hati saya...
Saya menulis ni dlm bilik di tingkat 1 rumah saya seorang diri...
Dan saya terasa macam lelaki tu akan muncul dari muka pintu bilik saya dengan mata dan senyuman dia tu...
Meremang bulu roma bila teringat rupa dia...

Saya betul2 harap itu cuma mainan tido dan lelaki tu tak wujud sampai kiamat..
Amin....

Wassalam....



No comments:

Post a Comment