Kebun Mini : Kisah sedih pokok cili saya

Salam..

Kesah pokok cili yang saya tanam 6 pokok tu agak menyedihkan..
Mereka masih hidup, tapi...

Meh saya citer...

14 Ogos yang lepas bukan main comel lagi muka dorang..
Tengok..
Semuanya nampak segar bugar..
Ni ialah gambar yang saya amik sebelom mula membaja..
Maksudnya, sejak dornag jadi biji sampai la besar macam ni, saya belom pernahtambah apa2 baja pun lagi..

Pastu saya tambah sesudu kecik (sudu kfc) baja tahi ayam..
Banyak sangat baja kat kedai tu..
Tak tau nak pilih..
Last2 amik baja tahi ayam sebab katanya sesuai utk semua jenis tumbuhan..
MAcam selamat la kan pakai baja tu..

PAda 24 Ogos 2015, ini la yang berlaku!

Jeng jeng jeng..
Pokok pertama dah berbunga..
Wah!!

Terkejut saya...
Ini kan pokok buah, kenapa berbunga?

Nampak sangat tak pandai berkebun kan....
Cik Abang bagitau ,"memang ler.. Berbunga dulu, pastu baru berbuah"
Oooo..
Hahaha.. sori, memang tak tau...

Sejak tu, kejap2 cek pokok, nak tengok ada bunga lain ke..
Ada berbuah ke..
Tapi bunga tu layu..
Haaaaaa...

Ooo.. lepas bunga layu, baru kat tempat bunga tu muncul buah..
Ngahhahaaha..
Ini pun Cik Abang yang bagitau..

Wow, Cik Abang ni banyak je tau..
Tapi senyap2 je kat tepi..


29 Ogos 2015
Tempat yang bunga tu layu, muncul sesuatu yang menakjubkan...
Adakah ini..
Wooo...
Okay okay.. relax dulu..
Jangan excited sangat..
Sekali bukan, sedih pulak nanti..

Time ni say adapat suggestion guna baja kulit telur untuk membanyakkan buahnya..


31 Ogos 2015..
Wah, dah besar sikit..
Macam betul la tu buah cili kan..
Wohoho...

Time ni saya grind kulit telur dan taburkan sesudu kecik kat dalam pasu tu..


3 September 2015
Yay!!!
Cili dah muncul..
Hepinya hidup saya.. ^____^

Time ni baru saya perasan..
Cuma sebiji ni je tumbuh..
Bunga2 lain yg muncul kemudian kecut takde pun tumbuh buah cili..
Pokok2 lain pun macam tu..
CUma daun dan bunga je..
Buahnya mana?

Time ni dah rasa macam something wrong...

Saya pun perasan, di waktu siang, pokok2 cili ni macam layu je..
Biasanya daun dia ak ke atas kan..,
Ni seme daun macam longlai..
Saya lebih berhati2 dgn kuantiti air..
Takmau lebih air, tak mau kurang air..

Dan ni ialah gambar yang saya amik pada 11 September 2015


Buah dia bukan main lagi megah, segar, montel..
Tapi tengok la daun2 dia tu..
Kekuningan kan...


Bukan daun tu sahaja, pokok2 lain pun kekuningan..
Time ni saya dah kalut dah..
BAca2 maklumat kat tenet dan katanya daun yg kuning ni mungkin disebabkan oleh tanah yang kurang nutrient ataupun akar pokok yang tak sihat tak dapat nak serap nutrient tanah dengan baik..

Time tu rasa konfius sikit...
Saya membaja setiap 2 minggu mengikut sukatan yang disyorkan..
Dan ada tambah baja kulit telur..

Kalo akar rosak pulak.. Kenapa bole rosak..

Pastu saya pun beli baja jenis lain pulak..
Kali ni jumpa baja sayur-sayuran dan kat depan tu ada gambar cili, tomato, sawi dan sebagainya..
Harap2 ni baja yang betul..

PAda 11 September saya tambah baja tu..
Kita tengok nanti hasilnya ya..

Minta2 semuanya hidup..

Wassalam...




Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama