Search This Blog

02/11/2012

Foam for Craft

Salam...

Dah hutang korang satu barang baru kan....
Ni dia.... FOAM SHEET FOR CRAFT

Foam Sheets

Foam sheet ni mengandungi 10 pcs foam berlainan kaler...
Kaler2nya ialahsepeti dalam gambar di atas...
pink
hijau gelap
biru
biru lembut
oren
hijau lembut
pepel
kuning
merah

Saiznya A4, tapi saiznya tak tepat2 A4..
Ada panjang sket, ada pendek sket...
Ia dijual by pack je, takleh pilih kaler (sebab saya beli by pack)

HARGA: RM10/pek

Sape nak isi form ya...

Erm.. apa lagi ek nak bebel...?
Takde kot... 

Haaaaa.. Ada2...
Tapi macam mengumpat la plk...
Takpe2.. takde nama kan jadi x kira mnegumpat la..
Maybe bole dijadikan iktibar...

Aritu saya pos bunga konvo ke Sabah...
Bunga tu ringan je, tapi kene guna kotak besar supaya tak kemek2...
Disebabkan Poslaju amik masa 2 hari utk sampai ke Sabah n Sarawak, jadi saya tanya kurier lain yg bole smpai pd keesokan harinya... Barang tu nak urgent
Pos aritu kene RM19 je...
Pos sebelum raya haritu n customer nak pada 26hb...

Tetibe Selasa baru2 ni dpt kol dari kurier tu menyatakan bahawa brg saya silap hantar ke Selangor sebab saya silap isi borang...
What?
Ni dah kali ke 5 saya guna kurier tu, tetibe silap isi borang ek..?
Dan disebabkan pos ke Sabah, kene tambah charge RM68.00
RM19+RM68 = RM86
Wow!!
Brg seberat 700g, kotak 27x44x13cm
Saya terus cancel n amik brg tu balik...

Time nak amik barang tu kan, peristiwa tu camni: 
Selepas drive jauh pukul 5 ptg (yg confirm tgh jammed time org balik keje), dan bersusah payah cari parking yg rata2 cam takde je kat area tu; saya pun masuk ke ofis tu dgn senyuman yg comel sgt (saya tgh hepi sbb ada hal best berlaku sbeelom tu. Lagipun dah silap kan, nak marah watpe..)

Saya: Salam... Saya nak amik barang...
Pekeje: Brg apa kak...?
Saya: Saya Asma.. Tadi ada org kol saya, nak amik brg dlm kotak...
Pekeje tu panggil PIC yg kol saya tadi...

PIC tu jenguk dan cakap (dgn nada macam bos), "Ha.. Bagi RM19 kat akak tu. Bagi kotak tu"
Pastu dia terus masuk.. Tak jumpa pun saya...
Pekeje tu bg kotak n RM19, senyum dan ucap terima kasih...
Pekeje tu tak tau kot apa yg berlaku...

Sebenarnya saya nak tanya PIC tu, camana nak kira charge kotak sbb saya check rate online pun, tak sampai ke harga tu...dan saya pun nak tanya apa yg saya silap isi supaya next time tak silap lagi...
Tapi dia takde nak jumpa, nak explain or say sorry pun....

Sebenarnya hal ni tak kecik tau...
Kita guna kurier utk kotak yg besar bukan perkara kecik...
Guna kurier sebab nak barang tu cepat sampai keesokan harinya...
Saya guna kurier ni pun sebab poslaju amik masa 2 hari baru sampai ke Sabah...
Ni dah seminggu barang tak sampai jgk lagi....
Kalo seminggu, baek guna pos parcel biasa je, kene RM12 je..
Takyah la susah2 drive jauh nak pos brg ni n byr mahal2...

Tetibe barang tak smpai ke destinasi, dan sangat lewat dan dia takde pun rasa cam bersalah dan nak minta maaf disebabkan buat silap... 
Buat silap kan, bukannya buat salah... Takkan tak maafkan...

Kalo org terpijak kasut awak n cakap, "ops, maaf"; ada tak awak rasa nak tumbuk muka dia...?
Kalo org tetibe dtg n saje2 je pijak kasut awak n cakap, "Haha, maaf"; ada tak awak rasa nak tumbuk muka dia...?
Tu la beza silap dah salah...

Maybe saya je yg baek kot...
Tak masukkan baki dlm parcel, minta maaf...
Brg lambat sampai walaupun dah pos, minta maaf...
 Reply email lewat sket, minta maaf...
Felt out of stock, minta maaf...
Seme2 pun nak  minta maaf...

Ayah cakap, kalo sorang makcik order "teh", kita pun serve dia teh..
Tibe makcik tu kata, "Eh, saya nak teh, bukan teh susu.." (org terengganu panggil teh 'o' sbg teh - dgn loghat terengganu yang saya tak tau nak eja camana..)
Apa kita nak buat...?
Ayah cakap, "minta maaf n tukar dgn teh o"...
Pastu abes la citer... Tak yah la nak gaduh ke, nak explen ke, nak menegakkan keadilan ke..
Sebab bagi dia teh tu bermaksud teh o...
Asalkan dia hepi makan kat kedai kita dah cukup...

Ayah pun penah citer, ada sorg lelaki minta nasi lemak ayam, bila ayah serve, dia pun amik ayam tu n campak atas meja seraya berkata ," aku takmoh ayam ni!"
Secara logiknya kan:
1. dia tak cakap pun nak ayam bahagian apa at the 1st place
2. ayah saya bukan marah dia ke ape ke, sampai nak campak2 ayam
3. takmo ayam tu pun tak perlu la smapai nak campak2 makanan.. takleh cakap elok2...?

Tapi ayah saya, amik ayam tu balik dan hulurkan sedulang ayam goreng utk dia pilih sendiri...
Akibatnya setiap hari orang tu datang n jadi regular customer selama bertahun2....

Baazigar.

Tapi saya tak puas hati jgk tau...
Kenapa saya kene berbaek2 ngn org, tapi time saya perlukan servis, org tak berbaik pun kat saya..
Kat hospital, kat pejabat kerajaan, pejabat bukan kerajaan, beli online, beli brg kat kedai, makan kat restoran, makan kat warung, 70% tak mesra alam seolah2 kehadiran kita ni satu bebanan...
Atau ini satu sumpahan utk manusia hodoh berwajah garang..? 
Ataupun sebab saya tak well groomed...?
Ataupun saya nampak cam orang miskin tak mampu nak makan kat warung...?
Kalo drive thru McD senang sket, takd eorg nak judge kte sebab order kat kotak itam.. Dia tak nampak kita ni lawa ke, lawak....
Sedihnya saya.. :'(

Back to the story, satu2nya sebab kenapa saya tak bengang atau marah atau saket hati kat kurier tu ialah sebab customer saya (yg order bunga ni) tak marah2... Padahal dah lewat sgt2 n maybe dia akan rugi sebab dia nak jual utk event kat sekolah... Kalo tak smepat camana...?
Saya pulak yg rasa bersalah sebab guna kurier lain sehingga menyebabkan hal ini terjadi....

Kesimpulannya, saya takkan menggunakan khidmat kurier tu lagi kerana rasa diri ni tak dialu-alukan..
Walaupun saya tak marah pun kat depa...

Wassalam....

8 comments:

  1. 1 thing that i learn from my experience..
    Biar org buat kite, jgn kite buat org..
    Jadi, bersabar saje la.. Sbb walau sekali kite buat org, balasannya lagi teruk dr apa yg kite lalui...
    Lalalalala.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol tu DIra.. KAdang2 tu rasa nak je wat org balik, tp x smpai ati la plk...
      Sabo je la... :(

      Delete
  2. wah... tue die, pjg critenye, hehe..
    nsb baik scroll smpi bwh, kalo x, igtkn entry psl foam sheet je..

    tue la.. sy penah order brg on9.. org tue gne courier, bkn poslaju.. brg tue xsmpi pun kat umah sy.. alasannye coz courier tue xtau jln ke umah sy.. so courier send blk ke seller tue.. seller tue lak srh sy send lg duit postage utk die anta brg sy lg skali.. xde pun mintak maaf or kate akn send free kat sy.. nie sy kne tggung lg caj postage.. smpi now sy xkasi reply lg psl nk tmbah caj postage.. geram.. huhu~...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..
      Kalo yg dah biasa tu mesti tau saya mmg suka bebel pjg2 bila jiwa tgh kaco.. :P

      Delete
  3. WAHH.. tragis crita akak ni..huhu hrp akak bsabar je la yee... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la..
      Harap2 tak jadi kan org lain.. Amin,,

      Delete
  4. Salam Asma...sian awak, sabar ye... betul tu biar org buat kita jgn kita yg buat org, sb kalo kita buat gak kita jadi 2 kali bodoh dari org tu kan... sabar ye.. suka baca citer2 awak ni..kekadang kelako n selalu boleh jadi iktibar utk org lain...sy dulu pnah guna servis kurier ni tapi kalo alamat yg nak kita hantar tu area bandar InsyaAllah sampai tapi kalo alamat tu tmpat kediaman selalu je alasan x jumpa alamat..bukan sekali dah banyak kali jadi..boring dan buang masa, kos tu jgn cakaplah..sian bos sy (pengalaman masa keja)
    oppss..lupa nak wish Selamat Bertunang..dan bila berlansung ye nikahnye...
    http://meandcrafty.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. ade supply alphabet cutter for foam sheet jgk x?

    ReplyDelete