Salam...
Erm.. tajuk takleh blah...
Tapi itulah hakikat yang saya nak tunjukkan.. Huhuhuhu...
Sebelom tu jom kita flashback dulu nak...?
Ala, kejap je.. Jom la....
Time mula2 start jual online ni, saya guna kertas coklat yg besar tu utk packing barang customer. Kertas minyak kot nama dia.. Yg nipis dan besar macam kertas mahjong tu..
Pastu tengok Encik Poslaju tu masukkan dalam plastik Poslaju dan suggest saya bwak balik plastik tu supaya senang terus packing kat umah awal2... Saya pun ape lagi, teruja giler la...
Mintak banyak2 dan guna semuanya...
Dalam dua tahun jgk la guna plastik Poslaju tu....
BIasanya saya masukkan barang terus dalam plastik tu tanpa balut dulu...
Sebab plastik tu cukup tebal, tak transparent dan water resist jadi rasa tak perlu nk balut dulu...
Lagipun kos penghantaran saya charge RM6.00 iaitu sama harga dgn charge Poslaju iaitu RM5.95...
Tu tak kira kos minyak kereta, tiket parking, dan pusing2 bangunan 3 4 kali utk tunggu orang keluar dari petak parking...
Jadi saya rasa berbaloi la utk saya guna plastik Poslaju itu sahaja memandangkan saya tak letak extra charge ke atas kos pos... Plastik tu pun cantik... ^_^
Kemudian Poslaju buat hal...
Plastik asyik2 out of stock...
Dan saya pun guna plastik bungkus biasa (yg macma kat kedai2 baju, kedai tudung bagi time kita beli tudung tu.. Bukan macma kat kedai jual nasik lemak tu ek).. Hihihihi....
Pastik tu sealkan dengan selotape yang besar giler...
Kat kuantan susah nak cari plastik yg tebal, jadi guna apa ada je,,,
Semuanya ok, sehingga la saya dapat satu komplen...
Plastik tu dah koyak time customer receive barang dan ada beberapa item yang hilang...
Time tu saya rasa sangat marah...
Macam mana handle barang saya sampai bole koyak2 bagai...?
Dan customer komplen yang plastik tu nipis, jadi mmg mudah koyak la.; tak secure kan...
Mmg saya bengang giler la time tu.. Tapi nk buat apa pun tak bole, sbb barang tu dah received, nak komplen pun dah susah... X<
Ni yg org komplen, yg tak komplen ntah2 ada lagi yg koyak2 kan...
Naseb baek dpt komplen ni, at least takde la syok sendiri je guna plastik tu dan igt semuanya selamat..
Grrr....
Sejak sampul pra-bayar Poslaju diperkenalkan (fuhyooo.. Skema je ayat.. Huhuhu..), plastik poslaju susah giler nak dapat... Asyik2 takde stok...
Rasanya dorang taknak bagi dah kot, jadi slowkan production...
Dorang nak bg kita guna sampul pra-bayar...
Ikot ati nak je beli sampul tu, tak payah nak menagih plastik poslaju yg asyik takde stok tu lagi; tapi tak bole...
Sebab bila customer beli kain felt, sampul prabayar yg RM6.00 tu tak muat nak sumbat...
Kene pakai sampul prabayar yg RM9.00 tapi takkan nak charge RM9.00 sedangkan barang dorang kurang dari 500g dan ada alternatif yg lebih murah... NAma je prabayar tp kene timbang jgk kat kaunter, jadi sama la kalo packing sendiri n bayar RM6.00 je.. RM3.00 beza tau...
Sebenarnya saya takde masalah, tapi kos tu dibayar oleh customer...
Kalo ada cara yg lebih murah dgn effort yg sama, kenapa nak pakai yg mahal kan...
Betol tak? Betol tak?
(semua sorak: BETOL!!!! sampil angkat tangan kegembiraaan)... Kuikuikui.....
Okay, pastu kan (alamak, macma panjang la pulak flashback ni.. Takpe, dah last scene dah ni..) time godek2 doorgift kawen dalam bulan 12 yg lepas, saya terserempak dgn byk jenis packaging oleh crafter luar negara utk customer2 mereka... Dan saya pun teringat sorang member saya ni time dia pi UK, dia masuk kedai kasut.. Salesperson tu sambut dia dgn senyuman dan mempersilakan masuk. Dan time nak test kasut tu, salesperson tu siap sarungkan ke kaki dia lagi tau... Wah, bestnyer.. dah la lelaki mat saleh pulak tu... Rambut blonde mata biru you.... I like!!! (muaahhahahha... ketawa gediks..). Dan dia beli kasut yg murah je (sbb matawang UK dan tinggi berbanding MYR), tp kedai tu bungkuskan dalam kotak dan ikat dgn riben, pastu masukkan dalam beg plastik... Rasa cam takde prejudis di situ....
Saya terpikir kan, kenapa saya tak do something yg lebih sikit je lagi utk buat orang gembira..?
Saya patot packing cantek2 utk customer yg dah bantu saya majukan perniagaan kecik ni...
Saya pun start packing sendiri order customer sejak bulan Januari yg lepas...
Sy tak blog ttg ni time tu sbb takot mula2 je packing cantek2 pastu MALAS...
TApi akhirnya, sampai skrg saya packing dgn cara yg sama dan tak rasa malas...
Rasa seronok la pulak..
Dan baru2 ni saya terbaca kat blok Awok's Kiter Craft bercerita pasal hal packing ni...
Saya terpikir pulak, kalo customer saya jenis kesah dgn cara barang tu dipacking, tentu dia takmo beli dah dari saya sbb sebelom ni saya masukkan dalam pastik je kan...
TApi sekarang tak lagi...
Saya dah packing cantek2 tau!
Hohohohooooo....
Okay, jom tengok camana saya packing...
Senang giler caranya.. Sape2 pun bole buat... ^_^
Erm.. tajuk takleh blah...
Tapi itulah hakikat yang saya nak tunjukkan.. Huhuhuhu...
Sebelom tu jom kita flashback dulu nak...?
Ala, kejap je.. Jom la....
Time mula2 start jual online ni, saya guna kertas coklat yg besar tu utk packing barang customer. Kertas minyak kot nama dia.. Yg nipis dan besar macam kertas mahjong tu..
Pastu tengok Encik Poslaju tu masukkan dalam plastik Poslaju dan suggest saya bwak balik plastik tu supaya senang terus packing kat umah awal2... Saya pun ape lagi, teruja giler la...
Mintak banyak2 dan guna semuanya...
Dalam dua tahun jgk la guna plastik Poslaju tu....
BIasanya saya masukkan barang terus dalam plastik tu tanpa balut dulu...
Sebab plastik tu cukup tebal, tak transparent dan water resist jadi rasa tak perlu nk balut dulu...
Lagipun kos penghantaran saya charge RM6.00 iaitu sama harga dgn charge Poslaju iaitu RM5.95...
Tu tak kira kos minyak kereta, tiket parking, dan pusing2 bangunan 3 4 kali utk tunggu orang keluar dari petak parking...
Jadi saya rasa berbaloi la utk saya guna plastik Poslaju itu sahaja memandangkan saya tak letak extra charge ke atas kos pos... Plastik tu pun cantik... ^_^
Kemudian Poslaju buat hal...
Plastik asyik2 out of stock...
Dan saya pun guna plastik bungkus biasa (yg macma kat kedai2 baju, kedai tudung bagi time kita beli tudung tu.. Bukan macma kat kedai jual nasik lemak tu ek).. Hihihihi....
Pastik tu sealkan dengan selotape yang besar giler...
Kat kuantan susah nak cari plastik yg tebal, jadi guna apa ada je,,,
Semuanya ok, sehingga la saya dapat satu komplen...
Plastik tu dah koyak time customer receive barang dan ada beberapa item yang hilang...
Time tu saya rasa sangat marah...
Macam mana handle barang saya sampai bole koyak2 bagai...?
Dan customer komplen yang plastik tu nipis, jadi mmg mudah koyak la.; tak secure kan...
Mmg saya bengang giler la time tu.. Tapi nk buat apa pun tak bole, sbb barang tu dah received, nak komplen pun dah susah... X<
Ni yg org komplen, yg tak komplen ntah2 ada lagi yg koyak2 kan...
Naseb baek dpt komplen ni, at least takde la syok sendiri je guna plastik tu dan igt semuanya selamat..
Grrr....
Sejak sampul pra-bayar Poslaju diperkenalkan (fuhyooo.. Skema je ayat.. Huhuhu..), plastik poslaju susah giler nak dapat... Asyik2 takde stok...
Rasanya dorang taknak bagi dah kot, jadi slowkan production...
Dorang nak bg kita guna sampul pra-bayar...
Ikot ati nak je beli sampul tu, tak payah nak menagih plastik poslaju yg asyik takde stok tu lagi; tapi tak bole...
Sebab bila customer beli kain felt, sampul prabayar yg RM6.00 tu tak muat nak sumbat...
Kene pakai sampul prabayar yg RM9.00 tapi takkan nak charge RM9.00 sedangkan barang dorang kurang dari 500g dan ada alternatif yg lebih murah... NAma je prabayar tp kene timbang jgk kat kaunter, jadi sama la kalo packing sendiri n bayar RM6.00 je.. RM3.00 beza tau...
Sebenarnya saya takde masalah, tapi kos tu dibayar oleh customer...
Kalo ada cara yg lebih murah dgn effort yg sama, kenapa nak pakai yg mahal kan...
Betol tak? Betol tak?
(semua sorak: BETOL!!!! sampil angkat tangan kegembiraaan)... Kuikuikui.....
Okay, pastu kan (alamak, macma panjang la pulak flashback ni.. Takpe, dah last scene dah ni..) time godek2 doorgift kawen dalam bulan 12 yg lepas, saya terserempak dgn byk jenis packaging oleh crafter luar negara utk customer2 mereka... Dan saya pun teringat sorang member saya ni time dia pi UK, dia masuk kedai kasut.. Salesperson tu sambut dia dgn senyuman dan mempersilakan masuk. Dan time nak test kasut tu, salesperson tu siap sarungkan ke kaki dia lagi tau... Wah, bestnyer.. dah la lelaki mat saleh pulak tu... Rambut blonde mata biru you.... I like!!! (muaahhahahha... ketawa gediks..). Dan dia beli kasut yg murah je (sbb matawang UK dan tinggi berbanding MYR), tp kedai tu bungkuskan dalam kotak dan ikat dgn riben, pastu masukkan dalam beg plastik... Rasa cam takde prejudis di situ....
Saya terpikir kan, kenapa saya tak do something yg lebih sikit je lagi utk buat orang gembira..?
Saya patot packing cantek2 utk customer yg dah bantu saya majukan perniagaan kecik ni...
Saya pun start packing sendiri order customer sejak bulan Januari yg lepas...
Sy tak blog ttg ni time tu sbb takot mula2 je packing cantek2 pastu MALAS...
TApi akhirnya, sampai skrg saya packing dgn cara yg sama dan tak rasa malas...
Rasa seronok la pulak..
Dan baru2 ni saya terbaca kat blok Awok's Kiter Craft bercerita pasal hal packing ni...
Saya terpikir pulak, kalo customer saya jenis kesah dgn cara barang tu dipacking, tentu dia takmo beli dah dari saya sbb sebelom ni saya masukkan dalam pastik je kan...
TApi sekarang tak lagi...
Saya dah packing cantek2 tau!
Hohohohooooo....
Okay, jom tengok camana saya packing...
Senang giler caranya.. Sape2 pun bole buat... ^_^
Mula2 tulis order customer kat buku bil suapay senang nak rujuk nanti..
Disamping tu, customer dapat resit n bole rujuk balik order dorang (tapi tak tau la dorang bole baca ke tak tulisan saya tu... HUhuhuhu....)
PAstu siapkan barang2nya...
Ni satu contoh yg customer beli haritu...
JAngan lupa bg resit tu dan salinannya kita simpan.. Senang nak rujuk...
Pastu masukkan dalam plastik macam ni...
Nk plastik transparent pun bole..
Cuma, kalo2 kertas terkoyak atau dikoyakkan; dorang susah nak nampak apa benda kat dalamnya tu...
Pastu balut je dengan pembalut hadiah kegemaran korang...
Saya pilih pembalut ni sebab dia kaler pink dan kurang matang yg bisa membuatkan penerimanya berasa gembira tatkala menerimanya dari Poslaju..
Dan mungkin Poslaju pun tak sampai ati nk berkasar ngn angry bird ni, mata tau kot2 tetibe angry bird ni angry, abes posmen kene bom.. Hahaha (okay, tak kelakar,..)
Siap!!!
Kosnya?
Kos: RM1.00
Masa: 5minit
Erm.. Siap la sangat.....
Okay, ni baru siap...
Sekarang bole terus pi Poslaju...
Alamak, lupa plk amik gambar isi borang...
Hadoi2, rugi2...
HUhuhuu......
Korang lak packing order camana ...?
CAm saya jgk ek...
JOm kite packing cantek2...
BAgi customer kita gembira n akan datang beli lagi..
Yippi!!!
Wassalam...
Salam asma..
BalasPadamHahaha terselit jugak kiter kat situ hehehe
Huhuhu.. Mesti la.. ^_^
Padamakak pakai plastik grey mcm others jual tu coz mmg kat sni pn poslaju kedekut sampul dia, xtaule nak apa
BalasPadamSy pn baru start pakai plastik grey.. Macam best la plk.. huhuhu
PadamSy rasa poslaju hanya akan jadi pemurah pada customer tetap dia cthnya macam company2 yang tiap2 bulan ambil poslaju..
BalasPadamterima kasih sebab kongsi cara2 bungkusan barang..sangat membantu :)
Mungkin jgk kan.. kene buka akaun dgn poslaju baru dorg bg kot..
PadamSama2... :>
setahu sy kalau pakai plastik prabayar dia xtimbang dh. byr harga plastik je
BalasPadamKetika entry ni ditulis, sampul prepaid tu baru diperkenalkan dan akak kaunter tu akan timbang setiap paket utk pastikan beratnya bawah 500g. Mungkin skrg dah lain.. :)
Padammiss kalau kite pack macam ni untuk hantar luar negara cam US ke dia terima tak? kita nak letak borang tu kat mana pulak ye?
BalasPadamRasanya tak bole kot. Kene guna sampul dan kotak brown paper. Biasanya utk pos kluar negara saya balut comel2 mcm ni kemudian beli sampul flexipack, masuk dlm tu. Pastu beli borang poa daftar utk dptkan tracking no. :)
Padamsampul flexipack tu ade kat pos office ke? sorry banyak tanya, 1st time hehe.
PadamA'ah kat post office. Ada bbrp saiz n berat. Sis bole check senarainya kat website pos.com.my dulu sebelom beli. :)
PadamSalam asma. Yang awak guna pembalut pink tu, guna poslaju ke pos daftar? Nak mintak apa eh kat kaunter nanti? Sebab tak nak dia punya sampul, just nak form poslaju untuk lekat tulis alamat semua tu je... (Faham ke eh? Haha harap dapat sampai apa yang dimaksudkan)
BalasPadamSalam Edzrin..
PadamSaya guna Poslaju.Pos Daftar skrg pun dia suggest guna poslaju..
Utk dapatkan form tu, kata "nak borang poslaju". Nanti dia bagi.. :)