Consignment barang craft kat event...

Salam...

Baru-baru ni saya ada join satu event...
Tapi saya tak pi la... Share sewa dan letak barang je...

Sebenarnya letak barang kat booth another crafter ni bukan idea jualan yg baik...
Saya join byk booth crafter dan rata2nya tak balik modal...
Kalo dapat lepas duit sewa tu pun dah kira baik...
Tapi kalo dah nama crafter, ada je ruang nak jual; mesti nak join...
Laku tak laku tu belakang kira.. Hahahahha...

Jom saya share beberapa kes yg berlaku ke atas saya...
Mungkin berguna utk korang..

Kes 1: Barang tak laku....

- ini perkara biasa je... Nk buat macam mana.. Dah customer tak minat nak beli kan... Faktornya mungkin tak cantik berbanding barang lain, mahal berbanding brg lain, kedudukan yang tersorok berbanding barang lain, event tu tak ramai pengunjung atau lokasi booth tu kurang menyerlah... Ni nasib la kan...Kadang2 penjual tu dah berusaha nak jual barang kita tapi tak laku jugak...

Kes 2 : Event dah lama habis, hasil jualan lambat update...

- Ni pun perkara biasa gak ni... Disebabkan ramai orang hantar barang jadi tak dapat update semuanya dengan cepat, Mungkin penjual ada komitmen lain, macam student atau bekerja jadi bila free je dapat update.. Kadang2 dia nak pi jual kat kawan2 saudara mara atau ada event lain dia dia join on the spot utk cuba lariskan jualan.. Jadi kalo lambat seminggu dua tu, biasa la... Kes saya yang paling teruk ialah lambat 3 bulan... Alasannya, takde masa, banyak keje, anak2, sakit dan sebagainya la.. Tapi yg best hari2 duk update barang2 craft baru dia kt FB.. Bantal 20 biji org order, keychain 100biji org order... Wah, busy betul dia.. Sampai sanggup biarkan saya tunggu selama 3 bulan utk tau hasil jualan (nak tau hasil jualan je ni, bukan nak barang dan nak bayaran lagi..)

Kes 3: Barang lambat return...

- Kesinambungan kes di atas tu, lepas 3 bulan baru la saya dapat tau hasil jualan saya ialah RM80.00 je... Kemudian tunggu la dia pos semula barang yg tak laku tu... Barang tu dia pos pada bulan ke-4.. Woooo dasyat.... Bulan ke-4 dapat barang; duit belom dapat lagi... Yg paling best saya minta dia pos guna pos biasa je la (sbb ada bantal.. kalo poslaju nanti dia ukur. Wlaupun ringan, takot gak kalo kene RM20 camtu) dia guna pos daftar utk pos brg sy dan kos posnya RM11.00... Wargh, dasyatnya.. Kalo guna parcel biasa pun baru RM7.00 utk 2kg yg pertama... Tak tau la camana bole smpai RM11 guna pos daftar.. hebat2...

Kes 4: Bayaran lambat...

- Kesinambungan kes di atas jugak, bayaran saya dapat pada bulan ke-6... Tengok, setengah tahun you ai tunggu.. Alasannya? Sori, maybank jauh jadi saya susah nak masukkan duit. Kalo cimb bole transfer je.." Time ni saya terkentut sat... Memang saya guna CIMB pun dan bg dia no akaun CIMB... Kelakar tak? Bila saya bgtau yg akaun saya CIMB terus senyap.. Tak transfer pun... Saya tak tau la apa masalah dia... Tengok seronok je makan2, makan angin kat FB... Dan saya pun cuma remind dia seminggu sekali je... "Akak, brg sy camana ya...?" Ha.. camtu la saya tanya.. Kalo rasa saya ni tak cukup beradab, tak tau la camana nak habaq lagi...

*Tapi ni satu je kes yg kene macam ni.. Kes2 lain lewat sebulan gitu je... Biasanya kalo lambat2 ni sbb brg tak laku.. Jadi maybe seller tu sengaja delay kejap utk try jugak jualkan brg tu kat kawan2 atau letak kat tempat lain. Ni utk elakkan crafter rugi byk atau kecewa... Jadi bagi la ruang kat dorang sikit.. Dorang pun dah usaha sedaya upaya...*

Kes 5: Seller turunkan harga barang tanpa pengetahuan crafter

- Ni saya tak pernah kene.. Saya baca satu kes.. Crafter tu buat bantal jual harga RM45.00 sbb decoration dia rumit, bunga timbul2 dan dia jahit setiap decoration kat atas tu.. Bantal lain harga RM25 camtu la.. Disebabkan bantal crafter tu tak laku2 jadi seller turunkan kpd RM15.00 je dgn alasan, "kesian akak.. BArang akak satu pun tak laku jadi saya turunkan la harga.." Menangis hamba Allah tu... Kenapa sampai menangis...? Sebab berhari2 nak siapkan sebiji, dpat RM15 je... Kalo aku pun nangis...

Kes 6: bayar sewa, hantar barang, senyap terus...

- Haa.. yg ni pun saya tak pernah kene...Tapi ramai jugak yg kene.. Yg ni saya tak tau apa masalah dia... Saya  andaikan dia dah terguna duit hasil jualan tu dan jatuh miskin tak mampu nak pulangkan kpd owner; ataupun dia dah meninggal dunia... Tapi kes ni pun kerap tau.. Jadi hati2 la korang...

Ni kes2 yang seronok bila letak barang kat booth crafter:

1. Dia update barang kita kat FB, blog dan website; dan tag kan nama kita.. Huhuhu.. Popular kejap.. :P
2. Barang craft kita dijual ke negeri lain, daerah lain yang kita sendiri tak pernah pi..
3. Walaupun barang tak berapa laku, tiba2 ada orang email cakap, "Hai, saya tau blog akak masa kat event kat Kedah haritu... SAya nak tempah....".. Best kan? Best kan?
4. Harini habis event.. Esok dapat update, terus dapat duit dan 2 3 hari kemudian, barang return pun sampai - Woooo.. Mmg heaven giler biler kene camgini... ^_^
5. Kenal ramai crafter dan berpeluang lagi join booth2 yang lain..

Apapun, bagi saya la kan... Yang paling best ialah buka booth sendiri dan jual barang sendiri...
Heaven.. Heaven...
100% risiko ditanggung sendiri dan jika muncul masalah itu adalah masalah milik sendiri...

Haaaaa... Giannya nak buka booth... T___T

Okay la..
Harap2 info ni dah menjawab soalan2 korang...
Ada apa2 soalan lagi, tanya la ya... ^_^

Wassalam...

1 Ulasan

  1. macam2 ragam manusia nih..paling tak best tu ha, kes no 6, semoga allah bersama kita semua..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama