Search This Blog

11/10/2014

Cabaran ke-19 : Resepi Kegemaran Saya.


Salam..

Saya tak memasak kan, camana bole ada resepi kegemaran..?
Haha..

Apapun, setiap kali nak memasak je, saya mesti terpikir resepi ni..
JAdi mungkin ini la resepi kegemaran saya..

Gambar takde tau, saya tulis resepi je..
Saya suka makan nasi putih, ayam masak merah cincai dan sayur campor..

RESEPI AYAM MASAK MERAH CINCAI

Gaul 1/2 ekor ayam dengan serbuk kunyit dan garam..
Goreng sampai masak..
Ketepikan..

Blend bawang besar sebiji, bawang merah 3 biji, bawang putih 3 ulas, halia dalam 1cm..

Amik kuali dan masukkan minyak dalam 3-4 sudi besar..
Mula2 tumis cili giling sesudu besar (ada orang suka tumis bawang dulu. Ikot suka korang la)
Pastu masukkan bawang yang dah blend tadi..
Biar dorang sebati, dan pecah minyak (atau naik bau), pastu masukkan cili sos dalam 5-6 sudu besar camtu.. 
Tambah garam secukup rasa..
Kalo suka manis, bole masukkan gula sikit..
Tambah air sikit je (dalam 1/3 cawan) nak bagi cair, pastu masukkan ayam goreng tadi..
Gaul sikit2 dan dan biarkan dorang kering sikit..
Bila dah nampak cam pekat2 tu, bole tutup api..
Sedia untuk dihidangkan..

Simple tak?
Hehe..
Simple2 je yang saya reti..
Sos tiram, sos ikan dan serbuk perasa saya tak reti nak guna..

Jangan lupa try k..

Jumpa lagi esok dengan cabaran yang seterusnya.. :>

Wassalam...


*cili giling saya buat sendiri: rebus cili kering pastu blend dengan airnya sikit. PAstu simpan dalam peti sejuk. Cili giling buatan sendiri tak tahan lama sebab tak mengandungi pengawet, jadi jgn buat byk2 la kalo jarnag masak atau duk 2 orang je kat umah...

No comments:

Post a Comment