Beg Crochet

Salam.

Saya ada benang kait warna oren yang sangat banyak. Malangnya kualitinya sangat tak menyenanagkan hati. Benang tu cepat lerai dan sangkut² ketika mengait. Hasil kaitan pun jadi berbulu².

Minggu lepas saya nampak satu tutorial kat youtube cara buat beg crochet. Apalagi, saya pun guna la benang oren tu nak test menjadi ke tak buat beg crochet.

Lepas seminggu, inilah hasilnya!

Jadi la beb!

Walaupun jadi tapi sebenarnya saya tak pakai tutorial tu 100%. Banyak yang olah sendiri dan campur² dengan tutorial lain.

Ini serba sedikit caranya.
Saya tak tulis pattern tau, leceh juga nak tulis, masa pun sangat suntuk dengan baby kecik ni. Saya update bloh ni pun tengah malam lepas layan dia melalak tadi.

Mula² buat tapak beg tu saya buat bentuk oval dengan guna single crochet.

Lepas tu hujung oval tu saya buat slip stitch untuk bagi dia terletak/menapak.

Lepas tu buat double crochet sebagai dinding beg. Sebenarnya tutorial tu guna teknik lain tapi saya tak dapat tangkap. Bahasa dia pun saya tak tahu bahasa apa tu yang pening² lalat je tengok tutorial dia.

Saya buat 15 baris (dalam gambar ni baru 13). Rasa cam ok kot tinggi dia tu.

Pastu buat penutup dia guna double crochet jugak. Kat hujung tu decrease. Agak² je berapa baris.

Tali beg buat 2 utas guna double crochet. Saya buat sepanjang 30 inci. Macam terlalu panjang je. Lepas ni kene pendekkan sikit memandangkan takde adjustable ring tu.

Satu lagi tali guna teknik chain. Tali tu untuk jerut beg. Beg ni tak pakai zip.

Lepas dah cantumkan komponen tu, saya pakaikan magnetic button kat dia.

Butang tu saya coverkan dengan buat crochet bulatan yang simple ni. Mula² nak letak butang tapi butang tu tak kemas kedudukannya, maaih nampak besi belakang tu. Last² buat bulatan ni je.

Siap!

Comel tak?
Ya, saya tau warnanya tak sedap mata memandang. Cam saya cakap tadi, saya nak habiskan benang oren ni.

Saya ni rasa bersalah beli benang oren kalo yang ada ni belom habis lagi.

Berita baiknya, benang oren ni dah nak habis. Maka saya bole la beli benang oren. Yippi!

Kalo korang rajin sila la buat beg ni. Bole la pakai masa raya kan....

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama