THe Simplest Way to Manage your Small Business Account

Salam

Pergh.. Panjang giler tajuk...
Tak tau nak letak tajuk apa yg lebih ringkas dari ni...

Ok, harini nk share ngn korang camne cara sy manage my business account...
Sy mmg SANGAT TAK SUKA BUAT AKAUN dan ZERO KNOWLEDGE dlm buat akaun...

Tapi sejak tahun lepas, ayah minta sy handle akaun family bisnes; dan akibatnya setiap malam kene torture tiap kali wat closing.. Sebab saya mmg sgt lembab dgn number.. Tak percaya, cuba tanya no tepon saya.. Mmg akan copy n paste jer...

Actually, apa yg sy nk share ni mmg sgt2 basic..  Hampir 90% dari korang dah tau cara ni... 
So entry ni hanya dikhaskan kpd 10% dari anda yg:
1. Tak suka subjek akaun (mcm sy)
2. Budak Sains Tulen (mcm sy)
3. Masuk U tapi tapi course takde kaitan ngn number (mcm sy)
4. Tapi terpaksa buat akaun sbb nak tau gak byk mana dapat tiap2 bulan (mcm sy)

Okay, straight to the point!

1. BUKU AKAUN

- Sediakan sebiji buku (tak kesah buku apa2 pun)
- Buat page: CAPITAL, SALES, PURCHASES, EXPENSES, DRAWING

- CAPITAL ialah MODAL.. Tulis kat situ berapa modal yg korang guna utk bisnes ni. Dan kalo ada tambah modal lg, tulis kat sini juga. Page ni mmg jarang tulis; sebab the good busines akan dapat pusing modal yg sama. Kalo ada penambahan modal, biasanya sebab expend bisnes, ataupun sebab dah termakan modal utk beli mende2 lain (mcm beli baju raya.. Huhuhu..)

- SALES ialah JUALAN... Setiap kali korang dapat duit hasil urusniaga, sila masukkan kat page ni. Dan bole tulis Sales tu dari sumber mana. COntoh CASH, CIMB (maksudnya payment tu dimasukkan ke CIMB), PAYPAL dan sebagainya.. Kpd korg yg wat urusniaga 100% melalui bank dan gunakan bank yg sama pulak tu; maybe korg rasa tak perlukan page SALES ni kot sebab seme transaksi bole view secara online kan... Tapi ada baiknya juga korg buat page ni dlm buku akaun. Ini akan memudahkan korang track duit dlm akaun bank tu adalah duit hasil jualan, duit mak ayah bg, atau duit loan atau ape2 je duit yg muncul dari sumber lain... Mana la tau kot2 kene loteri RM20,000; closing akaun nnti korang lupa plk yg RM20,000 ialah duit loteri dan ter"total" sebagai hasil jualan.. Karang pening pulak; "aku jual apa smpai RM20,000 ni". <--(contoh yg tak logik.. Kekeke.. )

- PURCHASES ialah BELIAN... Setiap kali korang beli barang utk dijualkan kembali, sila tulis kat page ni. Sebagai contoh, korang beli keychain, benang, butang dan felt (sy guna contoh yg berkaitan ngn bisnes sy je ni) secara borong dan jualkannya kembali secara retail; atau hasilkan produk dari brg2 tersebut utk dijualkan kpd pengguna... Seme brg2 yg korang beli tu; sila tulis kat page ni yer...

- EXPENSES ialah BELANJA... Okay, masa mula2 wat akaun, ini adalah part yg selalu kene marah ngn ayah. Saya mixed-up antara Purchases dan Expenses.. EXPENSES ialah setiap duit yg keluar yg takde kaitan dgn beli brg utk dijual atau utk menghasilkan produk utk dijual. Dlm bisnes saya Expenses saya ialah 
loan kete (ya, ini adalah kete syarikat -konon), minyak kete (kecuali balik kampung, anta adik2 pi skolah, atau pi beraya - ni seme masuk dlm DRAWING), Broadband, Poslaju, Plastik utk Bungkus Barang (sbb korg tak jual plastik ni kan), PRINTER BARU BELI SEMALAM <--(saje nk show-off), boxes dan containers utk simpan brg, drawers, almari, selotape dan alat2 tulis, dan apa saja brg yg korang guna dlm bisnes; tapi tak jualkannya kembali. Sewa Kedai, Bil Letrik dan Bil Air pun include... Gaji pekerja dan upah org yg turut sama menyumbang dlm bisnes korg, pun tulis kat sini gak...

- DRAWING ialah AMIK DUIT DARI LACI UTK BERSUKA RIA... atau ayat profesionalnya ialah WITHDRAW (cewah! :P)... (Tau2 mesti korang igt nk lukis apa2, tapi itu adalah tidak benar sama sekali. Ajaran sesat semata2...) Setiap kali anda membuat PEMBELIAN dan BERBELANJA untuk kegunaan PERIBADI; sila tulis kat page DRAWING. Jadi tiap kali korang beli syampoo, kepit kuku, aiskrim, kasut tinggi, belanja pakwe tgk wayang, bg duit kat mak, byr loan PTPTN (jgn cakap Loan PTPTN ialah tanggungjawab syarikat.. Anda telah menyalahgunakan kuasa..), minyak kete nk pi vacation, dan sebagainya dengan menggunakan duit bisnes; sila tulis dalam page DRAWING ni yer... 

Adoi, cam susah jer.. 
Takkan beli aiskrim singgit pun kene tulis - KENA!
Takkan byr parking 40sen pun kene tulis - KENA!
Takkan masuk supermarket dan beli byk2 brg dan campur2 brg kedai dan brg peribadi smpai RM400 pun kene asingkan mana brg kedai dan brg peribadi pun kena tulis - KENA!

Arrggghhh! 
Malas la camni.. (pegang mouse dan nk click back..)

TUNGGUUU!!!!...tungguu.. tungguuuu...(gaya gema)

Jika dilanda masalah, jangan larikan diri dari masalah.. Tetapi cuba utk menyelesaikannya... 
Kalo malas pikir, takpe....Saya dah pikirkan cara yg best wa cakap lu....
Lu cuma perlu baca jer....

2. MENYELESAIKAN MASALAH DRAWING YG MENYESAKKAN NAFAS

Page drawing ni mmg sgt menyaketkan ati... Nak2 bila saya pegi beli barang kedai, pastu adik2 nak beli coklat la, selipar la, air vitagen la... Pastu byr RM500, dan kene check balik resit yg panjang tu dan asingkan yg mana satu barangan rumah dan barangan kedai, pastu tulis balik dlm buku akaun... Hadoi.. Kan senang kalo bole tulis PURCHASES>GIANT RM500... Abes citer... (kesah sadis ini adalah aplikasi dari family business, bukan craft busines saya..)

Di sini ada jalan penyelesaian untuk masalah AMIK DUIT DARI LACI UNTUK BERSUKA RIA:

a) ALANG2 AMIK DUIT DARI LACI, BIAR AMIK BANYAK SEKALIGUS
   - Yep... Utk merealisasikan impian ini kita perlukan satu lg radas yg bakal menjadi stepping stone yg dpt mempermudahkan lgi urusan kita.. (Ngihihi - ketawa licik).. Radas itu ialah...
Gambar ehsan Encik Google Kacak..

Ya! Bertenang2.. Nak explen la ni...
Alang2 korang dah amik duit bisnes utk beli eskrem singgit, apa kata korang amik RM100 sekaligus dan masukkan dalam purse comel ni.. Pastu tulis kat DRAWING yg arini korg DRAW RM100... Abes citer

Jadi bila adik kata, "kaklong, nk coklat ni..." korg pun terus kuarkan purse comel ni, keluarkan note RM1 (bukan note RM100 yer..) dan bg pada adik dan suruh dia byr sendiri kat Kaunter Express.. Kalo dorg takmo byr sendiri, jangan beli.. <--(kakak kejam..) Kalo dorang nanges guling2 kat supermarket tu, korang wat dek jer.. Biar pun org kata kita jahat ke aper ke, sila jgn peduli.. Melentur buluh biar dari rebungnya... Dun worry, mak n ayah je takleh tahan dgr anak nanges; kakak bole tahan.. Huhuhu... Dgn cara ini adik2 anda takkan dapat pijak kepala anda sampai bila2 sbb mereka tau yg kakak mereka adalah dictator yg tidak mampu dijatuhkan.. Muahaha! (Amaran: sekiranya anda ialah kakak seperti saya, sila pastikan salah seorang ahli keluarga anda ialah seorang pemujuk... Kalo tak, abes la institusi keluarga korang... Cam saya ni kan, dulu ayah yg biarkan saya guling2 dlm supermarket dan balik rumah ibu pujuk saya dan bgtau knp ayah buat camtu... Sekarang, ayah pulak jadi tukang pujuk adik2 dan bgtau knp kaklong buat mcm tu... YA, I learned it from u dad...)

Aik! Apa kene mengenanya ngn akaun ni... 

Back to the STORY of ACCOUNT....

b) JOT DOWN

Kalo korg punyer idop sgt busy dan tak sempat nk asingkan duit dari laci ke dlm purse comel korang tu; dan kalo dah asingkan pun masih tapi tak sempat nk update dlm akaun pastu terlupa pulak..; ternyata korang perlukan radas yg kedua...


  Apa yg kita perlukan... BUKU NOTA! (gaya Blue Clues)

Yep, simpan buku nota ni dalam beg... (yg purse tu bole kuarkan, kita tak perlukannya utk cara kedua ni).. Kemudian, tiap kali beli brg2 peribadi dgn duit kompeni ni, tulis dlm buku nota ni; "Arini (tarikh) sy beli pen singgit, taugeh utk dinner singgit, kasut RM50". Balik rumah; kemaskini akaun. Contohnya: korang buat purchases kat GIANT  RM500. Jadi cuma tolakkan RM500 (purchases dari GIANT) - RM52 (drawing dari duit kompeni) = RM448.00 (purchases arini)... Jadi tulis kat PURCHASE>GIANT RM448.00; dan DRAWING>DRAW RM52.00.. Abes citer....

Sila apply cara ni utk EXPENSES jugak jika perlu... Cam saya kan, saya takde buku nota ni; tapi saya gunakan ini :


Saya beli ni satu dan simpan dalam kete..
Bila duit dlm purse kecik tu kontang, saya terus kuarkan sekeping dan terus tulis brg2 peribadi yg saya beli tadi... Pastu tepek kat dashboard... Time nk update akaun, bole terus rujuk kertas ni... Kadang2 sampai beberapa keping kertas ni tertampal kat dashboard tu.. (Ya, saya mmg malas update akaun.. Tapi saya tak risau, sebab seme maklumat yg saya perlukan dah ada, cuma ia berada di merata2)
HUhu....


Dan cara penyelesaian terakhir utk masalah AMIK DUIT DARI DALAM LACI UNTUK BERSUKA RIA <--(sy dah tak larat dah nak taip ayat panjang ni..)

c) MAINTAINED

Kebanyakan small busines yg dikendalikan seorang diri; atau free-lance; ownernya malas nk track down byk mana duit kuar utk peribadi... Sebab biasanya, small business camni dikendalikan oleh kaum wanita; dan hasil jualan digunakan utk beli pampers anak, susu anak, barang2 dapur, brg kemas, pakaian dan sebagainya.. Jadi malas la nk amik tau byk mana kuar.. Lagipun leceh la, nk wat keje rumah lagi, bisnes lg, jaga anak lg, masak lagi, basuh kain, lipat baju, gosok baju suami dan anak2; mana la ada masa nak mengadap buku akaun tu...

Betul3... Saya setuju....
Jadi utk anda yg takde masa buat akaun, ini adalah jalan terakhir utk anda memastikan bisnes anda tu tak mengalami kerugian... Radas yg diperlukan ialah 

PENSEL DAN DINDING

Jgn pelik...
Korang cuma perlu tulis kat dinding jumlah modal yg anda guna utk bisnes ni...
Contoh: Mula2 korg guna RM200 dr duit simpanan, pastu korg pinjam dari suami RM500 utk beli brg2 stok.. Dan sejak tu korg tak guna duit lain dh bisnes.. Seme guna duit RM700 yg sama tu dan korang pusing2 modal tu kan...


Nak wat kaler2 camni pun bole gak... Takde hal...

Jadi tulis kat dinding RM200+RM500..
JUmlahnya RM700 kan...
Oleh itu, sila pastikan dlm bank account korg tu ada sekurang2nya RM700...
Lebih takpe, kurang jangan... 

Kalo tetiba tinggal RM150; tapi kat umah ada mesin jahit (yg dibeli dgn duit bisnes, buka yg suami hadiahkan tau..); kain, stok brg2 utk wat craft dan sebagainya yg juga dibeli hasil perniagaan korang; cuba kira roughly nilai brg2 tu.. Kalo secara kasarnya jumlah nilai stok tu kira2 RM600; bermakna bisnes korang ni baru nk stabil.. Takde untung lg ni... Sila buat sales dgn lebih byk... Dan hati2 dgn wang yg keluar... Sebaiknya guna stok yg ada dan jgn buat sebarang purchases lg sehinggalah cash ada RM700 kembali...

Kalo dlm bank tinggal RM150, tapi kat umah pun takde stok brg, atau nilai stok dlm RM50 je; bermakna korg sedang rugi.. Cara terbaik ialah buat sales dgn menggunakan stok yg tinggal tu dan hanya gunakan RM150 jika benar2 perlu.. (mmg sgt susah dan merunsingkan; tapi saya pernah berjaya..).. 
Cara kedua ialah tambah modal... Dan jgn lupa catatkan kat dinding +RM500 (contoh)... Jadi jumlah modal korang sekarang ialah RM1200... Dan pasni kene pusing modal baru yg RM500 tu sehingga la baki dlm bank+stok brg = RM1200 (sekurang2nya) <---ini tahap baru nk stabil (sama cam dlm perenggan sebelom ini).. Tapi dah bole tarik nafas lega...

Kalo dlm bank ada RM700 dan stok brg kira2 RM200, bermakna korang sedang untung... Tapi jgn gembira dulu... Untung korang tu tak begitu byk, kene ada byk lg cash tu... Dan bole la nk byr balik modal yg suami bg pinjam dulu tu... Tapi tak byr pun takpe kot.. Sekurangnya beliau rasa bangga sbb turut menyumbang dlm bisnes isteri tercinta... HUHuhu

3. TUTUP AKAUN

Closing biasanya dibuat bila tutup kedai dan bila tukar cashier... Ini utk pastikan wang masuk yg stated kat cash register tu sama dgn wang dlm laci... Dan kalo kat kedai runcit, akan tolak wang keluar utk byr cash kat supplier cam ROTI, SAYUR, TELUR dan sebagainya... Bayaran lain dari supplier biasanya dibuat dgn kredit 30 hari atau 60 hari atau 90 hari begantung kpd supplier... So itu bukan TUTUP AKAUN yg saya maksudkan...   

Tutup akaun yg saya maksudkan ialah TUTUP AKAUN AKHIR BULAN..
Setiap 1hb setiap bulan saya kan gunakan muka surat baru dlm buku akaun utk buat page CLOSING..
Mula2 jumlahkan SALES, PURCHASES, EXPENSES, DRAWING kat page masing2...
Pastu kat page CLOSING, tulis macam ni...
  COntoh:   
                      SALES             RM5000
                      PURCHASES  RM2000
                      EXPENSES     RM1000
                      DRAWING      RM1000 (-)
                         PROFIT        RM1000  

Okay, kalo korang tgk kat sini, PROFIT pada bulan ini ialah RM1000.. Bila dah tgk profit bulan ni RM1000, sila pastikan profit bulan depan akan ada peningkatan yer... 

Kalo korang baru je start niaga dlm setahun dan tgk dpt profit RM1000, mesti korang rasa bangga kan, pastu tunjuk kat adik beradik dan kawan2 yg korang punyer profit ialah RM1000 utk bulan ni... Perghhh.. Tak sia2 penat lelah aku berniga bulan ni...

Tiba2 muncul suara sumbang, " Ek eleh... Berniaga susah2, baru boleh dapat seribu .. Aku jadi kerani duk relax je, dapat seribu... Keje kilang pun leh dapat lebih dari seribu... Orang lain berniaga dapat berpuluh ribu sebulan, ni dh setahun berniaga baru dapat seribu sebulan... Apa barang..."

Ya! 
Suara sumbang ni memang suka muncul di saat kita tak memerlukannya... Ia lebih dasyat dari kemelesetan ekonomi, lebih dasyat dari inflasi, lebih dasyat dari kenaikan harga barang, lebih dasyat dari kehabisan stok dan kebuluran..

Suara sumbang ini akan membuatkan hati kita menjadi sangat2 kecil.. Merangsangkan kelenjar air mata utk merembeskan air yg penat 2 kita kumpul.. Membuatkan muka kita merah menyala2 menahan malu (nak2 suara tu cakap kuat2 dpn org ramai.. Adoi.. MAlunya...)... Dan menjatuhkan keyakinan diri, semangat dan meningkatkan negativity dalam diri kita....

Perghhh! Saya paling tak suka suara itu.....

Tapi.. Sila bertenang... Tarik nafas dalam2.... Hembus pelan2...
Okay, sekarang tgk balik CLOSING ACCOUNT korang tu...

Berapa sales korang bulan ni----->RM5000

Lepas tolak beli stok brg2, tinggal berapa-----> RM3000

Lepas tolak loan kete, minyak kete, brg2 bisnes seme tinggal berapa-----> RM2000

Jadi inilah keuntungan sebenar korang bulan tu...
Aik, nape tak tolak DRAWING...
Sebab DRAWING sendiri ialah duit yg korang guna utk peribadi kan... TAk igt ke... Mkn KFC, pegi karaoke, beli brg dapur, beras, ikan, byr loan PTPTN, bg duit kat mak, baju, mekap; kan seme keperluan korg bulan tu, korg dah guna....

Jadi RM1000 tu sebenarnya ialah keuntungan sebenar, pendek kata itu adalah baki yg tinggal selepas korang berbelanja sakan bulan tu...

Okay, jom compare ngn suara sumbang tu...
Beliau bergaji seribu, dan seribu tu belom tolak breakfast dan lunch ,transport, sewa, loan dan shopping... Dan berapa baki yg tinggal di akhir bulan....

Sekarang, bgtau saya, siapa yg lebih bertuah...
Okay, tak perlu balas balik apa yg suara sumbang tu sound kat korang...
Korang cuma senyum jer dan berlalu pergi...
Kita ni org yg intelectual.. Tak perlu beperangai sumbang cam beliau...

Alaaaaaa....
Itu kalo dapat RM5000 sebulan... Kalo dapat seribu je sebulan aper cer.... Kalo dapat seratus je sebulan apa kes plk... Bila nk senangnyer.. Baik makan gaji confirm dapat seribu sebulan...

Kalo korang terfikir camni, then it's fine...
Itu bermaksud korg lebih sesuai bekerja utk org lain....
Dan ia sebenarnya sesuatu yg sangat bagus

Cam jadi guru, tentera, engineer, doktor, peguam, lecturer; mereka semua ada peranan masing dlm dunia ni...
Bayangkan kalo seme org nk jadi guru, sape nk buka bengkel utk baiki kete guru, sape nk amik tender kantin utk bg guru2 makan, sape nk buat kasut, jahit pakaian utk guru2, sape nk jual beras, minuman, sardin ; dan sape nk baiki paip kalo tetiba paip rumah guru tu bocor...

Dan kalo seme org nk berniaga, sape pulak nk keje sebagai operator kat kilang yg kita buka, sape nk tanam padi utk kit dpt makan nasi, sape nk jadi pekeje kita kalo seme org nk berniaga....

Kalo korang terserempak dgn org yg nk berbahas tentang "berniaga dan makan gaji, mana lebih baik"... Please ignore them... You have your own thought, your own point of view, your own way of thinking.. You have your own DNA... 

Allah dah jadikan dunia ni seimbang.. MUngkin Allah jadikan korang salah seorang manusia yg akan bina satu perniagaan yg akan membuka ruang kerja utk masyarakat... Dan mungkin juga Allah jadikan korang sebagai seorang manusia yg mahir dgn skill2 tertentu yg diperlukan oleh peniaga utk korang berbakti dlm perniagaannya... Ingat, peniaga biasanya takde skill.. Mereka ada buah fikran, dan mereka perlukan manusia yg mempunyai skill utk merealisasikan buah fikiran mereka tu... 

Dun worry, dan jangan paksa diri utk jadi seseorang yg bukan diri korang...

Kalo org tu nak berbahas juga, cuma jawab;

"Takpe la.. Saya suka makan gaji sebab tak perlu fikir byk sgt. Tiap2 bulan dh tau berapa byk yg masuk. Siang keje, malam luangkan masa bersama keluarga, ajar anak2 mengaji dan buat keej sekolah... Ujung minggu bawa mereka jalan2..Kuar makan2, main ngn anak2...  Bos baik hati, staff pun beri kerjasama.. Sy happy dgn idop saya.. Wang bukan segala2nya.. Kebahagian adalah segala2nya." Pastu minta diri nk ke tandas dan jangan datang balik...

atau jawab...

" Takpe la... Saya suka bekerja sendiri. Sebab saya suka wat keje waktu mlm. Saya suka mencabar diri sendiri dan cuba cari sesuatu yg baru utk bersaing dgn peniaga2 lain. Sy suka bila customer puji servis saya, dan bila dorang kritik saya jadi maken bersemangat utk buat yg terbaik.. walaupun saya berniaga ni takde la dapat riban2, tapi saya happy tiap kali customer saya ucap terima kasih dan mereka datang beli lg," Pastu minta diri ke tandas dan jangan datang balik...

ASMA, SILA BERHENTI MEMBEBEL....

Erm....
Rasanya cam saya dah share seme tentang The Simplest Way to Manage your Small Business Account...
Dan sebenarnya ada byk lagi yg korang boleh include dlm akaun.. 
Yg saya tunjukkan ni cuma the most basic dan simplest and laziest account you can make...
Ada byk lg mcm page dan macam2 term yg saya pun tau (dan takmo tau)...

AKaun yg saya tunjukkan ni sesuai utk bisnes enterprise yg 
- dikendalikan seorang diri 
- tidak melibatkan ramai pekerja
- beli stok secara cash

Untuk busines yg melibatkan partnership, ramai pekerja serta amik credit ngn pembekal; korang perlukan akaun yg lebih detail... (Maybe saya patut share akaun utk kedai runcit jugak kot.. Tapi saya pun dah igt2 lupa gak)...

Kalo korang ni berotak kanan seperti saya, ini adalah akaun yg paling sesuai utk korang...
Bila dah terer kendalikan akaun yg sgt simple ni, sila la upgradekan diri anda ke tahap yg seterusnya,.,.
Time tu sila cari guru lain, sebab saya yakin saya takkan upgradekan pengetahuan akaun saya lagi (kerana saya tak mau..).. 

Paling hebat pun saya akan hire akauntan pastu tanya, 

Saya            : Camne keuntungan kita bulan ni.."
Akauntan     : Bagus, bos...
Saya            : Apa maksud awak bagus.. <----(bos kerek..)
Akauntan     : Keuntungan meningkat 20% bos..
Saya            : Wah! Bagus.. 
Akauntan     : Sales dan expenses pul.....
Saya            : Takpe2.. Sy takmo tau.. Cuma nk tau untung je.... Okay, balik dulu.. Tata...
Akauntan     : ............

Tapi sebagai bos, korang patut amik tau dan mesti tau serba sedikit; sebab kebarangkalian utk staff gelapkan duit syarikat adalah tinggi kalo bosnya bersikap seperti "SAYA" di atas.... Jadi, nnti masuk la kursus akaun kalo dah ada syarikat besar yer...

Okay, tu je kot....
Diharap kpd anda yg 10% tu, sedikit sebanyak dapat mempelajari sesuatu secebis ilmu yg saya kongsikan ini... Rasanya ilmu ni takde kat tenet kalo korang Google pun.. Kalo ada pun mesti dlm English.. dan lepas 4 perenggan terus click back sebab boring sgt nk baca sampai abes... (saya macam ni la...)

Dan di bawah ni ada sedikit NOTA KAKI utk peringatan buat korang....

Sekian.. Wassalam....

Nota Kaki: 

Untk lebih detail lagi, korang boleh pecahkan page SALES ni kpd beberapa page seperti SALES utk COD, SALES utk CIMB, SALES utk MAYBANK, SALES utk PAYPAL. Ini akan memudahkan korang track duit dlm akaun bank tu adalah duit hasil jualan, duit mak ayah bg, atau duit loan atau ape2 je duit yg muncul dari sumber lain... Tapi utk yg baru2 start nk wat akaun; sebaiknya guna SATU PAGE SALES je dah ok. Bila rasa perlu nnti baru up-grade k...;)

Detail utk PURCHASES pula ialah pecahkan kpd PURCHASES CASH, PURCHASES DEBIT CIMB (utk belian dgn debit card), PURCHASES PAYPAL dan lain2 yg sesuai ngn keperluan korang cam CREDIT CARD ke...

EXPENSES pun bole dipecahkan kpd beberapa page yg lain mcm EXPENSES POSLAJU, EXPENSES STATIONARY, EXPENSES PLASTIC, EXPENSES PETROL, EXPENSES WAGES dan sebagainya.. Camne nk tau ia perlu dipecahkan... Bila senarai "dia" terlalu byk dlm page EXPENSES; bermaksud, ia sudah bersedia utk berpindah ke page sendiri dan mula berdikari.. Contohnya cam tiap2 hari pi pos brg, dan tiap2 hari upah org packing brg; jadi POS dan WAGES dan bole ada page sendiri... (Poslaju dan Wages jerit: Yay! :D)

Untuk memudahkan korang tracking setiap wang yg keluar, sila amik resit setiap kali beli brg... 

Sebaik2nya buat filing utk resit2 yg korang dapat... The best ialah 1 company, 1 fail...
Tapi utk permulaan bole buat 1 fail dan guna kertas kaler2 tu untk asingkan setiap company (lupa plk nama kertas tu)... Ni utk memudahkan korang rujuk harga borong yg korg dpt dari supplier.. 

Ada satu lg buku yg dinamakan journal..
Ayah saya suruh saya buat utk memudahkan track down kuar masuk duit harian... Tapi saya memang malas... Jadi saya jawab, "buat" jer... HUhuhu....
Journal ni cam buku akaun bank. Ada column BIL, PERKARA, DEBIT dan KREDIT. Cam bank statement la rupa dia. Bole gak jadikan BUKU NOTA korg sebagai JOURNAL.. Mmg ia mmg sgt membantu dan korg takkan garu kepala dan termenung lama2 depan buku akaun semata2 nk ingat mana perginya lagi 20sen... (padahal masuk tandas awam, lupa nk catit..)

Sila share info ni kpd mereka yg memerlukan.. Dan jangan lupa kreditkan kpd saya tau.. Penat saya menaip panjang lebar ni.. Sian saya.... :(


26 Ulasan

  1. saye suke number! ^~ sbb saye cikgu math jugek.. hehe

    BalasPadam
  2. ok semput juga nak membaca...neway thanks sbb berkongsi

    BalasPadam
  3. sy bdk akaun tp sy pon mls nk buat akaun sendri...hahaha...thanks for sharing

    BalasPadam
  4. sy bdk akaun tp sy pon mls nk buat akaun sendri...hahaha...thanks for sharing

    BalasPadam
  5. haha..bila bace post ni, rase mcm terkena kt muka sendiri..
    saya mmg sesuai dgn ciri2 yg golongan 10% tuh..
    n mmg da praktikkan beberapa cara di atas termasuklah yg dictator dgn adik tu..haha~

    BalasPadam
  6. memang best blaja akaun versi Asma....tak sama mcm kat skola dulu, abis2 zzZZZ...haha BGus2....saye suke2...Thanks for sharing..^_^

    BalasPadam
  7. tq2 asma.. berguna gak info ni... nak cuba praktik kan nih..

    BalasPadam
  8. entry terpanjang!

    btw, ahkak baca sampai habis...hihi....cuma mata berpinar2 sbb font tulisan tu.... :(

    bagus entry ni, boleh dibuat rujukan (akak copy and save ni tau)

    :)

    BalasPadam
  9. thx kak...sgt berguna..
    sy dr dlu nk start, x buat2..niaga pun dh lamaaaa.. :D

    BalasPadam
  10. Waakakaa.... Tie memang tak suka nombor, no tel sendiri pun payah nak ingat, aderk...

    Sejak ada bisnes kecik ni, memang kena bukak buku akaun, satu tugas yang paling Tie benci... abg kata Tie berniaga buluh kasap. Untung tiada tapi rugi, ekekeke....

    BalasPadam
  11. haha saya pun tak suka akaun tapi ade buku khas catit semuanya. hehe

    BalasPadam
  12. Uikk...Tak sangka byk pulak komen..
    TQ2.. Harap korg yg 10% dpt gunakan ilmu ini utk bisnes korang.. Actually , ada software utk wat akaun camni dan bole guna excell gak; nnti cuma perlu key-in data jer, automatically excell akakn kirakan seme utk kita...

    Tp sy tak minat guna software n lebih suka menulis dlm kertas dan guna calculator.. Ia penting utk merangsangkan otak kiri saya (sebab sejak aktif crafting, keupayaan otak kiri saya dah kian merosot)

    Gud Luck korang.. :DDD

    Dan mekasih krn sudi baca entry yg pjg lebar ni,.. :D

    BalasPadam
  13. assalamualaikum asma :) perkongsian yg sgt berguna, alhamdulillah. kita mintak izin share kat facebook ya. terima kasih~ :)

    BalasPadam
  14. saya adalah seorang akauntan, masalah saya ialah seperti babak cerita u hire seorang akauntan tu memang terjadi kat saya... arrgghhh tensen....

    BalasPadam
  15. sy sukeeee post ni
    thx sbb shre kat kitorang :D

    BalasPadam
  16. suke suke suke...walaupun agak panjang post ini dan 2 3 kali patah balik membacanya....semuanya sgt2 berguna utk saya...thanks for sharing....suke suke suke!!

    BalasPadam
  17. Walaupun tak berapa nak paham sebab memang tak reti akaun, tapi akak suker... Rasa nak start buat... Sikit2 lama2 pandai la kan... Thanks for sharing...

    BalasPadam
  18. panjangnya.. penat membacanya.. hehehe.. anyway, thanks for sharing d info... very useful...

    BalasPadam
  19. haha.. nice entry.
    sy sedang menabung... dlm mse yg sme.. tgh praktis jage akaun bsness kcil2an.. (tgh praktis tuu... bsness dh 3thn.adehhh)

    thnx for sharing sis :))

    BalasPadam
  20. thanks for sharing.. tak pandai gak nak buat akaun ni.. sangat2 membantu :)

    BalasPadam
  21. nice sharing :)
    blh dijadikan panduan dan bekalan ni..

    BalasPadam
  22. Terima kasih . Sangat2 membantu saya . Saya pun budak sains tulen :D

    BalasPadam
  23. hahaha.. kelakar baca .. macam serius .. tp saya leh gelak sprg2 depan lappy baca awak punya entri .. kihkih .. dah betul dah cara awak manage akaun tu .. hehehe .. tp bila dah byk transaksi kluar masuk dlm bisnes .. kena jgk guna software lah ye .. saya mmg minat akaun .. study pown akaun .. asal dulu sains tulen .. hikhik .. tp x masuk jiwa .. nak gak keje ada kene mengena nombor ni .. hikhik .. neway suka baca entri2 awak .. biar panjang .. tp seronok ..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama