Cara nak buka e-book (compressed file)

Salam...

Sebenarnya saya dalam mode super duper busy tahap Super Saiya tahap ke-4 (yg rambut panjang dan bulu kening hilang tu..) Kejar masa nak siapkan order yg wajib COD petang ni.. Tapi kalo tak wat entry ni sekarang, nanti lupa pulak...

Kepada korang yg dapat free e-book tu mesti hepi kan..
Tapi tak hepi la kalo tak dapat buka e-book tu..
Selama beberapa tahun saya attachkan ebook via email, ni 1st time dapat komplen yg ebook ni tak bole dibuka... Maybe ada juga beberapa orang lagi yg tak tau nak buka ebook ni tapi tak inform...

Maaf, saya assume semua orang tau camne nak buka compressed file ni...
Jom saya tunjukkan caranya...


Mula-mula klik link ni...

Pastu dah siap download akan muncul kotak ni kat taskbar bawah desktop
Klik je..

Kalo klik punat kecik tu akan muncul kotak ni..
Klik "open"

Kotak besar ni muncul...
Ada beberapa car anka view file ni tapi saya tunjuk satu je la ek...
Klik "extract to"

Akan muncul kotak ni pulak...
So bole save kat mana2 korang suka...
Saya suka save kat desktop je...
Pastu klik "ok"

Cer tengok desktop..
Ada tak folder yg namanya sama tapi macam dah bole buka..
HUhuhu....
Klik klik...

Dapat buka dah..
yay!!!!
Jom klik 1 gambar...

Alhamdulillah..
Cuba tau...

K la saya nak sambung keje...
Sori takleh nak huhu haha...
Kejar masa sket...

Jumpa esok ek.. 
Tata...

Wassalam...

P/S: Saya aextract guna WINRAR.. Ada sesetengah yg yg guna WINZIP dan sebagainya...
Kalo korang rightclik kat file yg rupanya macam buku tu, kornag akan nampak perkataan "extract to" atau "unzip" atau  atau perkataan yg lebih kurang macam tu...

Kalo takde meaning pc atau lappy korang takde software utk buka compressed files...
Jadi kene download free software.. Saya suggest WINRAR sebab saya gun ni dari dulu la...

Tata kali kedua...
^_^



Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama