Hari Arafah...

Salam...

Hari ni Hari Arafat...
Excited giler..

Plan harini nak pi tengok wayang..
HAri Arafat punya pasal, tengok wayang ditunda esok..
Tapi esok raya haji wayang buka ke? Hohohoho..

Orang beraya, kita nak tengok wayang pulak..
Apa daaaaa...


Elok sangat kalo buat harini..
Kalo hari2 buat lagi elok.. 
^_^

Sebenarnya yang sebaiknya bermula dari 1 Zulhijjah sampai la 9 Zulhijjah..
Sebab dalam 9 hari ni Nabi Muhammad SAW bersabda (maksudnya):

“Tidak ada hari yang amal soleh padanya lebih dikasihi Allah selain dari hari-hari yang sepuluh ini.” Para sahabat bertanya: Walaupun berjihad di jalan Allah?Rasulullah bersabda: “Walaupun berjihad di jalan Allah, kecuali lelaki yang keluar (berjihad) membawa diri serta hartanya dan tidak kembali lagi selepas itu (syahid).” [HR: Ahmad, At-Tirmizi].

Uuuh.. meremang bulu tengkok saya..
Ni saya baru jumpa semalam, maybe korang semua dah lama tau...
Saya memang lambat sikit..
Haha..

Dan perihal berpuasa pada 9 Zulhijjah, Nabi Muhammad SAW bersabda (maksudnya):

“Aku mengharapkan Allah menghapuskan kesalahan setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.” [HR Muslim].

Uuuh.. Double meremang....
Banyaknya peluang keampunan yang Allah berikan..
Patotnya saya tulis ni semalam, baru korang berkesempatan berpuasa..

Tapi, kalau tak dan berpuasa, takpe..
Banyak lagi amalan lain bole buat seperti dalam gambar di atas..
Bersedekah, Bertahlil, bertakbir dan bertahmid
Dan berzikir seperti di bawah


Banyak info lain korang bole rujuk kat blog ni:

Semoga kita sama2 beroleh pahala dan rahmat di hari yang mulia ini.
Amin...

Wassalam...




Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama