Irony

*entry panas hati yang mengadungi ayat-ayat kasar yg tidak sedap dibaca dan akan mengganggu mood korang sepanjang hari.. better korang jangan baca, nanti menyesal. saya tulis kat sini sebab ni blog saya*

Salam...

Kalo kita jual baju, kita update gambar apa kat fb?
Kalo kita jual produk kecantikan, kita update gambar apa kat fb?
Kalo kita jual kek, kita update gambar apa kat fb?
Kalo kita jual phone, kita update gambar apa kat fb?
Kalo kita jual peralatan memancing, kita updat egambar apa kat fb?
Kalo kita jual novel, kita update gambar apa kat fb?
Kalo kita jual kereta, kita update gambar apa kat fb?
Kalo kita jual felt, kita update gambar apa kat fb?
Kalo kita jual emas?

Kita bole update apa saja gambar kat fb.
Tapi tak bole update gambar emas kat fb sebab bahaya?

Saya ditegur secara private supaya jangan tunjuk gambar emas kat fb tu, sebab bahaya..
Abes tu, saya cuma tulis je saya jual emas macam-macam jenis, tapi tak bole tunjuk bukti yg emas tu memang berada di tangan saya..
Emas yg saya tunjukkan tu harganya dalam RM150 sahaja; tak bole tunjuk, bahaya.
Orang jual phone ready stock berharga RM1000, takpe tunjuk, tak bahaya?

Irony...
Orang tanya saya buat apa beli emas? Apa manfaat beli emas? Rugi beli emas.. Membazir duit je.. BAik beli bla bla bla..
Tapi bila tunjuk emas yg tak sampai pun 1gram; tetibe panik dan suruh jangan tunjuk sebab bahaya tunjuk kat orang..
Kalo emas tu takde manfaat, takde makna, takde nilai, takde orang berminat pun nak beli, rugi, membazir je simpan; kenapa panik bila saya tunjuk emas cinonet bernilai RM100?
TAk pelik ke...?

Taknak beli emas sebab takot kene tipu..
Takot dah bayar, tapi takde pun emas..
Takot itu ini...
Saya buktikan, setiap kali saya order, dapat emas..
Tak pernah tak dapat..
Penah lewat sampai lebih 20 hari, tapi takde yang tak dapat...
TAkde yg tipu..
Semuanya dalam tangan saya sekarang...

Apa buktinya emas awak order dah sampai..
Eh, saya tak bole tunjuk; bahaya..
Kalo tak tunjuk mana tau betul ke tak? Ni mesti tipu ni..
Pulok...

Apa buktinya emas awak order dah sampai?
Ni buktinya (taruk gambar emas 1gram, background meja tulis saya dengan hari gemok saya yg seksi ni)
Eh, kenapa tunjuk? Bahaya!
Pulok...

Abes tu nak buat apa?
Tak tunjuk cakap tipu, reka cerita, konon2 kumpul emas tapi takde sebiji emas pun nampak..
Bila tunjuk, cakap bahaya tunjuk..

Dah tu nak buat apa ni?

Orang lain upload gambar emas sampai 10x sehari; takpe tak bahaya..
Bila saya upload bahaya?
Kenapa pulak?

Takot kene rompak..?
Sape yg tau kat mana rumah saya?
Yg tau cuma saya, CIk Abang, ayah dan adik saya...
Jiran, sepupu, kawab2 saya pun tak tau kat mana..

Sebelom masuk rumah saya, awak perlu jumpa dengan guard, dan kalo takde pass, tak bole masuk..
Abang lori, abang posmen, abang kurier semua kene tunggu saya kat luar pagar..
Tak bole masuk ke perkarangan flat ni..
Kalo berjaya masuk, awak perlu naik lift ke tingkat yg saya tinggal..
Sampai kat tingkat yg saya tinggal (yg awak tak tau tingkat berapa tu), awak perlu guna pass utk buka gate. Pass tu spesifik utk tingkat yg kita duduk je..
Kalo awak berjaya masuk jugak awak sampai kat pintu rumah saya, kene pecahkan mangga yg besar gedabak tu..
Dan jangan bimbang, ada cctv yg nampak keseluruhan perjalanan awak tu..
MAsuk rumah selongkar sampai 2 jam tak jumpa pun emas, kenapa?
Sebab sapa kata saya simpan emas dalam rumah?
Mana awak tau saya simpan kat pajak gadai? Atau kat bank?
Mission impossible..

Tau apa yg sebenarnya lagi bahaya..
Kereta saya tu, saya beli 40 ribu, tak abes bayar lagi..
Awak tau saya simpan kat mana kereta tu?
Dekat luar rumah je tau..
Tak bahaya ke letak kat situ?

Kalau nak cakap tentang bahaya la...

FB saya cuma bole view oleh friends..
Jadi apa yg bahayanya?
Saya ada dalam 400 friends je..
Tu pun yg like status saya ialah beberapa orang yang sama..
Yg saya tak pernah bersua muka di alam nyata..

Friends yg pernah bersua muka?
Haram nak like.. Tak layan pon..
Kita je terhegeh2 komen status dia konon2 nak kekalkan silaturahim..
Dia dah hide pun update kita ni..

Saya tak tau apa yang orang fikir..
Kalo awak fikir logam tu takde nilai, membazir, buat apa awak takut?
Takyah takot la, bukan ada orang nak pun..
Kalo jatuh kat kaki lima, orang sepak terajang je, bukan ada nilai kan..
Bila tunjuk je, terus suruh sorok..
Irony betul kata-kata lawan tindakan tu..

Saya tak aktif jual emas..
Dan sebenarnya dalam sistem jualan emas ni, bukan emas yg dorang jual..
Yg dorang jual ialah keahlian..
Keahlian tu yg dapat banyak komisen..
Jual emas, komisennya sikit..

Pendek kata jual kraf ni jauh lebih banyak untung berbanding jual emas..
Contoh, phone pouch, kos bahan RM2, upah RM5. Jual RM25. Untung berapa? RM18.

Emas RM100. Harga ahli RM90. Untung berapa RM10.. Eh, lebih kurang je..
Yeke lebih kurang..?
Cer tengok ni..

Emas sekeping RM100. Untung RM10
Phone pouch sekeping RM25x4 keping = RM100. Untung RM18x4keping = RM72.
Okay, sekarang awak nak jual emas ke, nak jual kraf?
Saya mesti la jual kraf,, Muahahhaha...

Bezanya saya ada market utk phone pouch; maka saya bole senang mudah jual 4 keping tu..
Manakala saya takde market utk emas, maka nk jual sekeping tu bapak payah..

Saya ahli biasa, dapat diskaun atas pembelian setiap emas, dan dapat point tiap kali order emas.
Point tu memang sikit giler.. Tapi biar la sikit pun..

Sebagai ahli biasa, saya tak bole dapatkan emas direct dari kilang..
Saya perlu order kat stokis..
Stokis ada akses utk key-in setiap pembelian ahli...
Setiap kali key-in dia akan dapat upah dari bos.

Kenapa saya tak jadi stokis..
Untuk upgrade stokis, saya perlu bayar keahlian bernilai Rm3800
Dan ROI dia lama sangat...

Kalo ada RM3800 dalam tangan, nak beli bahan kraf atau jadi stokis?
BAhan kraf, sebab saya dah ada market dan akan dapat pulangan yg berganda dalam tempoh beberapa bulan..
Emas? MAsih belom ada market lagi..
Lagipun saya cuma aktif menyimpan, bukan menjual..

Adakah saya nak jadi stokis?
Nak!
Apabila saya ada ready stok emas di tangan..

Saya ni lain sikit..
Saya tak bole buat dropship..
Saya tak bole jual benda yang takde dalam tangan saya..
Saya tak bole jadi orang tengah dalam urusniaga..
Bagi saya ianya rumit..

Saya ada piagam pelanggan..
HArini bayar, harini pos..

KAlo buat dropship
Bila orang order bahan kraf dan emas sekali, dia perlu bayar 2 penghantaran.
Satu utk bahan kraf , dan satu lagi utk emas..
Bagi saya ia membebankan..

Instead of that, better saya bagi stok sedia ada utk buat satu kali penghantaran.
Bukankah tu lebih jimat..

Dan customer suka tanya, dah pos ke belom?
Saya dah pos, saya abg tracking no..
Kalo dropship, saya perlu tunggu tracking no utk bg kpd pelanggan.
Dan kalo brg tu belom dipos, yang terima kutukan ialah saya..
Sedangkan itu bukan silap saya.
Saya hanya orang tengah..

Beberapa pengalaman yg lalu, yang meresahkan tu; buat saya amik keputusan untuk in charge sendiri penghantaran..
Perkara pertama ialah stok..
Saya perlu ada stok; kalo nk jual barang..
Dan itu la yang saya buat sekarang..
Kumpul sikit2...

Sekarang ni dalam fasa mengumpul..
Dan ya, saya bagitau orang yg saya kumpul emas..
Kenapa saya perlu bagitau?
Diam-diam sudah la..

Kerana saya berniat nak jual emas ni..
Saya berniat nak jadi penjual emas..
JAdi saya bagitau semua orang yg saya ada emas..
Salah ke..?

Kalo saya suka kumpul spender, saya perlu ke tunjuk koleksi spender saya kat semua orang?
Tak perlu. Gila ke apa? Sape peduli nk tengok koleksi pender saya tu..
Kalo saya jual spender, perlu ke saya tunjuk koleksi spender saya?
Perlu... Kalo tak mana orang tau saya ada stok spender untuk dijual..

Sekrang tukar perkataan "spender" tu kepada perkataan "emas"
BAca sekali lagi..

Satu lagi..
Saya pun tak bole ajak orang menyimpan emas, kalau saya sendiri pun tak menyimpan...
Cuba bayangkan kita cerita ttg kebaikan emas sana sini, tapi bila ditanya;

"berapa kilo dah kau simpan?". Ni bahasa yg selalu muncul kalo org menyampah kat kita yg ajak simpan emas la sangat, 1 gram sebulan, apa la beban sangat, rokok pun hari2 hisap lagi mahal, vape lagi bla bla bla.,..
Kalo yg jenis beradab sikit, "Awak dah simpan banyak ke emas tu?"

"Owh, setakat ni ada la dalam 5 dinar", jawapan kita..

"Berapa lama dah?"

"5 tahun dah"..

Ermmm....

Tapi nk jaga air muka punya pasal kita jawab, "ada sekilo dah tu, aku simpan dalam peti kebal kat bank. Bahaya simpan kat ruma, bla bla bla."

Awak rasa kawan awak percaya tak...?
Walaupun memang betul awk ada sekilo emas...

Adakah awak sudi bawak dia ke bank utk tengok secara live emas awak?

Ataupun, bulan ni awak beli dan tunjuk kat fb (yg rata2 tu kawan awak je kan) bulan ni punya emas..
Emas ada no siri, jadi kalo awak upload 2x, orang tau la.. Hahaha..

PAstu setiap bulan upload sampai la 5 tahun...

Pastu awak berjumpa dengan kawan awak yg kat atas tadi tu, dia bukan tanya "berapa kilo dah kau kumpul," dengan niat menyindir..
Dia tanya ayat yg sama, dengan niat ingin tahu..
Sebab dia tahu awak kumpul...
Awak dah pun buktikan setiap bulan sejak 5 tahun yg lepas...

Itu la sebabnya saya upload gmbar emas yg saya beli..
Saya nak buktikan yg memang saya simpan, yg memang saya kumpul..
Saya nak goda orang utk sama2 simpan..
Kalo dorang taknak beli kat saya, beli la kat sapa-sapa pun..
Saya nk orang simpan emas sebagai simpanan di hari tua...

Saya nmpak perkara ni sebab saya order barang dari luar negara sejak 5 tahun yg lepas..
5 tahun lepas, bila saya bayar 100usd, akaun bank saya akan deduct RM290.

HArini saya bayar 100usd, akan bank saya deduct RM440
NAmpak tak..

Bayangkan ini emas..
1 keping harini, nilainya RM100
20 tahun kemudian, awak dah tua, dah tak larat nak keje, takde pencen sebab keje swasta; 1 keping tu berapa nilainya bila awak jual?
Adakah RM100 lagi? Tak semestinya..
RM300, RM500? Tak mustahil..

Kalo awak simpan duit, awak akan guna duit tu..
Simpan emas takleh guna, kalo nk guna kene berusaha pegi kedai emas pajakkan atau jual.

Itu la sebab saya nak goda orang..
Saya taknak simpan kesedaran ni sorang diri..
Saya nak kita sama2 beroleh manfaat..

Saya nak orang tengok emas saya dan sebut, "bestnya emas asma, nak beli jgk la"
Pastu lupa..
Bulan depan, "wah, dia beli lagi. Nak gak la."
Kalo nk bulan asyik2 lupa, lama2 mesti ingat..
Dan dorang terpikir, asma beli emas rm100 je sebulan..
Dah ler dia tu suri rumah, bole je beli..
Aku ni keje gov, gaji besar. Dia bole buat, aku lagi la bole buat.

PAstu dia pun beli, 5 keping sebulan..
Dia tak kabo ke saya yg dia pun kumpul sebab tergoda dengan kehebatan saya..
Dia buat senyap2 beli kat orang lain..
Dia taknak saya amik komisen RM10 dari duit dia RM100..
Suka hati dia la. Yang penting dia dapat manfaat dari perbuatan saya yg tidak disenangi sesetengah orang yg tak paham kenapa saya berbuat demikian..

Tiap kali saya beli dan tunjuk, dia pun teringat nak beli jgk, tapi tak tunjuk..
Akhirnya siapa yg dapat manfaat?
Dia la yg dapat..

Saya?
Sayatak dapat apa2 saham pun dari manfaat dia tu..
YG penting, kami ada cara simpanan yg berkesan..

Satu lagi sebab saya upload gambar emas2 tu adalah untuk membuktikan yg saya jual emas tu, dan emas tu memang wujud.
Bukan bayar tapi takde emas...
Bukan bayar tapi company simpan emas...
Bayar dan dapat emas.. Simpan sendiri. Memang awak punya.

Dapat je emas tu awak terus pegi pajak gadai check ketulenan emas tu..
Jangan percaya je,,
Check!

Satu perkara yg saya perasan tentang sistem ni (bukan emas je, produk lain pun)
Mula-mula kita excited, ceria, mesra, gembira, bersemangat, bla bla bla..
Sampai satu masa, kita berubah jadi sombong dan malas layan..
Perubahan tu berlaku apabila kita nampak bahawa apa yg kita dapat tak sepadan dengan apa yg kita buat.
Lalu kita fikir cara utk buat perkara yang berbaloi pulangannya...
Perkara yg berbaloi ialah recruit ahli. Komisen sangat tinggi kat situ..
Berbaloi dengan penerangan panjang lebar dan masa yg kita korbankan...
Manakala repeat order dari ahli pulak, komisen sangat sikit..

Bila kita berjaya recruit ahli, ahli tu akan datang repeat order lagi..
Repeat order dapat ringgit; recruit ahli baru dapat ratus; awak nak abeskan masa yg berbaloi kat mana?
Recruit ahli la kan..
Bila kita dapat banyak order dari ahli, lama2 kita stress..
Keje banyak, komisen ciput; kita nak fokus recruit ahli baru... ahli yg sedia ada ni pulak abeskan byk masa kita key-in order yg ciput je dapat..

Akhirnya keluar la ayat, "awak dah lama dah jadi ahli, upgrade la jadi stokis pulak; key-in order sendiri. Sampai bila nak tumpang bisnes orang?"

Pernah dengar kan ayat ni..
Saya pernah tulis dalam entry yang lepas-lepas..

Mana tak nya..
Awak bayar yuran RM450, dapat diskaun pembelian dalam RM20/gram.

Dia bayar yuran RM3800, tiap kali awak beli dia yg kene key-in, dapat dalam RM4-6 camtu..
Yuran dia banyak; keje pun banyak..
Baik recruit ahli, dapat ratus2..
PAstu ahli2 yg ramai ni pulak hari2 tanya "dah pos?" "dah pos?"
MAcma tak percaya je kat stokis..

Bukan tak percaya, memang kastemer macam gitu..
Itu hak dia utk tau barang dia dah dihantar ke belom..
Apalagi kalo dia beli 10gram gold bar..
PAstu stokis senyap sampai seminggu..
Taj ruga perut hamba Allah tu?

Kalo awk rasa ahli-ahli awak ni menumpang dan membebankan..
Kenapa tak recruit dorang jadi stokis terus?
NI tak, ajak jadi ahli dan ternagkan apa kelebihan ahli..
Dorang ofkos nk jadi ahli..
Bila dha jadi ahli, buat mcm dorang beban pulak..

Jangan la macam gitu.. Kata upline, kene jaga la downline ni..
Takpun suruh terus jadi stokis..
Takde la rasa terbeban...

Saya dulu pun igt cukup sampai ahli.. Tak terfikir nak jadi stokis..
Dah ada bisnes utama ni, tak mau abaikan; jadi cukup la jadi ahli je..
Tu la yg saya fikir time tu..
Tapi bila tengok stokis yg otai2 semua bolayan je, pastu keluar pulak ayat macam tu; baru la paham perkara yg sebenarnya...
Kita dianggap menumpang rupanya..

La ni saya dah ada beberapa stokis yg mudah berurusan..
Saya harap mereka tak rasa saya ni membebankan...
Tak lama lagi upline saya pula akan jadi stokis in shaa Allah..
Tak sabar nak order kat dia..

Ada tak sapa2 nak sponsor saya jadi stokis?
Rm3800 tuuu..
Saya pulak tak aktif..

Kalo kumpul RM100 sebulan, 3 tahun baru dapat jadi stokis..
Warghhh!
Bole ke ni?

Duk pikir2...

Wassalam...



*lega sikit lepas jerit kat sini. Mintak maaf, entry marah ni memang bahasa teruk. Langit Pertama terkeluar selepas lama menidurkan diri*

2 Ulasan

Terbaru Lebih lama